COGNITIVE ASPECTS OF DISCOURSE COMPREHENSION OF MIXED VERBAL AND COGITATIVE ACTIVITY OF INTERCULTURAL COMMUNICATION
Abstract
The author reveals the ideas and practical stereotypes of processing the scientific-innovative discourse of intercultural communication in the projection of artificial intelligence, suggests the multi-level model of discourse comprehension in cognitive-communicative paradigm that allows proceeding from the structure of scientific-innovative discourse to the inter-subjective mental picture of innovation representation, considers the technological tools of mixed verbal and cogitative activity, and formulates the necessary condition for adequate intercultural communication between its members.
References
- Барт Р. Общество. Воображение. Реклама // Барт Р. Система моды: статьи по семиотике культуры. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 2004. С. 445-449.
- Демьянков В. З. Когнитивная лингвистика как разновидность интерпретирующего подхода // Вопросы языкознания. 1994. № 4. С. 17-33.
- Котельникова Е. В. Когнитивные лингвистические модели смешанного перевода в межкультурной коммуникации // Вестник ЛГУ им. А. С. Пушкина. Филология. СПб., 2011. Т. 5. № 1. С. 59-69.
- Котельникова Е. В. Проекция искусственного интеллекта на когнитивные модели стилистики в смешанном переводе научно-инновационного дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 4 (11). С. 102-105.
- Пирс Ч. С. Логические основания теории знаков. СПб.: Алетейя, 2000.
- http://www.analyst.ru/ (дата обращения: 20.09.2012).
- http://www.atlasti.com/ (дата обращения: 20.09.2012).
- http://www.promt.ru/ (дата обращения: 20.09.2012).
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 20, 2012.
Keywords
- огниция
- осмысление
- искусственный интеллект
- межкультурная коммуникация
- смешанная речемыслительная деятельность
- cognition
- comprehension
- artificial intelligence
- intercultural communication
- mixed verbal and cogitative activity
Copyright
© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC