• Original research article
  • December 3, 2012
  • Open access

“PORT-ROYAL GRAMMAR” AND COGNITIVE LINGUISTICS AS HISTORICAL STAGES OF LANGUAGE STUDY IN CONNECTION WITH CATEGORIES OF THINKING

Abstract

The author discusses the question of the interconnection between language and thinking in historical aspect, and gives brief comments on “Port-Royal Grammar”, which, one of the first in the history of linguistics, posed this question and undertook an attempt to resolve it taking into account the possibilities of its time, and cognitive linguistics as a direction of language study in its close connection with the categories of thinking.

References

  1. Амирова Т. А., Ольховиков Б. А., Рождественский Ю. В. История языкознания. М., 2006. 672 с.
  2. Краткий словарь когнитивных терминов / под ред. Е. С. Кубряковой. М., 1997. 245 с.
  3. Кубрякова Е. С. О когнитивной лингвистике и семантике термина «когнитивный» // Вестник Воронежского государственного университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. М., 2001. № 1. С. 3–9.
  4. Лукьянова Е. В. Некоторые особенности репрезентации концепта loss в английском языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 2 (9). С. 108–110.
  5. Попова З. Д., Стернин И. А. Очерки по когнитивной лингвистике. Воронеж, 2002. 191 с.
  6. Сибгаева Ф. Р. Особенности определения лексико-семантического поля эмоциональных концептов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 4 (15). С. 98–100.
  7. Фоменко Ю. В. Мифы современной лингвистики. Новосибирск, 2010. 176 с.

Author information

Tat'yana Leonidovna Mistyuk

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: December 3, 2012.

Keywords

  • «Грамматика Пор-Рояля»
  • универсальная грамматика
  • категория языка
  • категория мышления
  • когнитивная лингвистика
  • концепт
  • “Port-Royal Grammar”
  • universal grammar
  • language category
  • category of thinking
  • cognitive linguistics
  • concept

Copyright

© 2012 The Author(s)
© 2012 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)