• Original research article
  • January 8, 2013
  • Open access

NATIONAL SPECIFICITY OF PHENOMENON “FAMILLE” IN TRADITIONAL FRENCH PICTURE OF THE WORLD

Abstract

The author synoptically presents the results of the research of the concept “famille” in the French traditional picture of the world from the perspective of axiological approach to language, the result of the analysis of French phraseological units, proverbs and sayings reveals this concept cognitive features which are the object of value judgments expressed in the phraseo-paroemiological fund of language, and pays particular attention to the linguistic representation of national family values ​​of the French people.

References

  1. Бабушкин А. П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка. Воронеж, 1996. С. 96–97.
  2. Георгиева О. Н. Ценности и «антиценности» французской и русской лингвокультур как базовые единицы аксиологической картины мира // Вестн. ВолГУ. Сер. 2. Языкознание. 2008. № 2. С. 116–121.
  3. Дмитриева О. А. Об этнокультурной специфике пословиц и поговорок // Языковая личность: культурные концепты: сб. науч. тр. Волгоград - Архангельск, 1996. С. 67-74.
  4. Старостина Ю. С. Интерпретация лингвистической оценки в терминах аксиологических суждений // Вестник СамГУ. 2007. № 3 (53). С. 232-239.
  5. Чернощекова В. О. Лингвокультурный аспект пословиц // Язык и культура. 2009. № 1. С. 80-85.
  6. Шутина В. Н. Сопоставительный анализ фрагментов русской и французской пословичных картин мира в аксиологическом аспекте // Вестник Ставропольского государственного университета. 2010. № 71. С. 93-98.

Author information

Ol'ga Valentinovna Nabirkina

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: January 8, 2013.

Keywords

  • традиционная картина мира
  • ценность
  • паремия
  • аксиологический концепт
  • traditional picture of the world
  • value
  • paroemia
  • axiological concept

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)