• Original research article
  • February 25, 2013
  • Open access

FEATURES OF INTERNET-DISCOURSE: NICKNAME

Abstract

The author raises and solves the problem of extralinguistic and linguistic classification of the description of such communicative phenomenon in modern linguistics as nickname, which is a virtual (computer) proper name, conditional or fictional, artistic image that users create for personal communication in the network. Nickname is positioned as a new linguo-cultural phenomenon in onomastics, and it is notable for uniqueness. The merging of different linguo-cultural tendencies in nicknames formation creates onomastic paradox.

References

  1. Бойка В. Ю. Нікнэймы ў беларускім інтэрнэт-дыскурсе // Шостыя танкаўскія чытанні: матэрыялы да канферэнцыі. Мінск, 2008. 324 с.
  2. Википедия – свободная энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Никнейм (дата обращения: 29.08.2012).
  3. Рут М. Э. Антропонимы: размышления о семантике [Электронный ресурс] // Известия Уральского государственного университета. Екатеринбург, 2001. № 20. URL: http://www.philology.ru/linguistics (дата обращения: 13.05.2012).
  4. Словоборг: народный словарь современного русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://slovoborg.su/ (дата обращения: 18.05.2012).
  5. Трофимова Г. Н. Функционирование русского языка в Интернете: концептуально-сущностные доминанты: автореф. дисс. … д-ра филол. наук. М., 2004. 32 с.
  6. Чабаненко М. Г. Молодежный дискурс как реализация типовой и индивидуальной языковой личности: автореф. дисс… канд. фил. наук. Кемерово, 2007. 21 с.
  7. Щипицина Л. Ю. Понятие жанра компьютерно-опосредованной коммуникации // Вестник Поморского университета. Серия «Гуманит. и соц. науки». 2009. № 3. С. 68-74.

Author information

Marina Leonidovna Yakunina

Khakass State University named after N. F. Katanov

About this article

Publication history

  • Published: February 25, 2013.

Keywords

  • интернет-коммуникация
  • никнейм
  • эффективность общения
  • лингвокультурное пространство
  • ономастический парадокс
  • Internet-communication
  • nickname
  • effectiveness of communication
  • linguo-cultural space
  • onomastic paradox

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)