• Original research article
  • March 11, 2013
  • Open access

ON MYTHOPOETIC COMPONENTS AND SOME PRINCIPLES OF THEIR IDENTIFICATION

Abstract

The author raises the problem of identifying the forms and components of mythopoetic in the modern work of fiction, sets the aim to ascertain the ways of differentiating between the archaic and modern myths, and also to ascertain the ways of their interconnection and to determine the main components of mythopoetic; analyzes motives, mythologemes, archetypes and mythemes in the quality of the forms of modern myth as a secondary semiological system, specifies the semantic scope and the application field of each term, implements the adaptation of the notion “mytheme” to the artistic functioning of a proper name, and tells that the identification of figurativeness mythological forms provides the methodology and tools for the mythopoetic interpretation of literary works, which, in turn, is intended to expand and enrich the semantic field of work.

References

  1. Аверинцев С. С. Аналитическая психология К.-Г. Юнга и закономерности творческой фантазии // О современной буржуазной эстетике. М., 1972. Вып. 3. С. 110-156.
  2. Автономова Н. С. Миф: хаос и логос [Электронный ресурс]. URL: http://scepsis.net/library/id_165.html (дата обращения 01.02.2013).
  3. Адрианов И. Ю. Философские мотивы стихотворения И. Бунина «Лесная дорога» // Вопросы творчества и биографии А. С. Пушкина. Тезисы докладов и сообщений межвузовской научной конференции. Одесса, 1992. С. 69-70.
  4. Барт Р. Избранные работы. Поэтика. Семиотика. М., 1989. 616 с.
  5. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М., 1986. 445 с.
  6. Башляр Г. Психоанализ огня. М., 1993. 176 с.
  7. Белый А. Символизм как миропонимание. М., 1994. 528 с.
  8. Боас Ф. Ум первобытного человека. М. – Л., 1926. 153 с.
  9. Бронская Л. И. Мотив бунта как один из ключевых романтических архетипов в качестве М. Ю. Лермонтова и Н. С. Гумилева // М. Ю. Лермонтов: тезисы межвузовской научной конференции, посвященной 180-летию со дня рождения поэта. Ставрополь, 1994. С. 75-77.
  10. Веселовский А. Н. Историческая поэтика. М., 1989. 408 с.
  11. Дьяконов И. М. Архаические мифы Востока и Запада. М., 1990. 464 с.
  12. Кайсаров А. С., Глинка Г. А., Рыбаков Б. А. Мифы древних славян. Велесова книга / сост. А. И. Баженова, В. И. Вардугин. Саратов, 1993. 320 c.
  13. Колотаев В. А. Архетип — ключ к литературоведческой интерпретации (образ Ивана Бездомного) // Русская классика XX века. Пределы интерпретации: сборник материалов научной конференции. Ставрополь, 1995. С. 48-54.
  14. Лату М. Н. Отражение обыденного и мифологического знания в концептуальных связях праиндоевропейской картины мира (на примере концептов «видение», «скот») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 2. С. 124-128.
  15. Леви-Брюль Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении. М., 1994. 608 с.
  16. Леви-Стросс К. Структурная антропология. М., 2001. 512 с.
  17. Лосев Р. Ф. Философия. Мифология. Культура. М., 1991. 525 с.
  18. Лотман Ю. М. О. М. Фрейденберг как исследователь культуры // Труды по знаковым системам. Тарту, 1973. Вып. 6. С. 482-489.
  19. Медриш Д. Н. Простонародные сказки Пушкина и фольклорный архетип // Целостность художественного текста и проблемы его анализа и интерпретации. Тезисы конференции. Донецк, 1992. С. 51-52.
  20. Мелетинский Е. М. Аналитическая психология и проблемы происхождения архетипических сюжетов // Вопросы философии. 1991. № 10. С. 41-47.
  21. Мелетинский Е. М. О литературных архетипах. М., 1994. 136 с.
  22. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М., 2000. 407 с.
  23. Мелетинский Е. М. Семантическая организация мифологического повествования и проблемы семантического указателя мотивов и сюжетов // Текст и культура. Труды по знаковым системам. Тарту, 1983. Вып. XVI. Текст и культура. С. 115-125.
  24. Мелетинский Е. М. Средневековый роман. Происхождение и классические формы. М., 1983. 304 с.
  25. Мюллер М. Наука о языке. Воронеж, 1868-1870. Вып. 1-2. 502 с.
  26. Мюллер М. Сравнительная мифология // Летописи русской литературы и древности. М., 1863. Т. Y. 286 с.
  27. Сендерович С. Ревизия юнговской теории архетипа // Логос. № 6. 1995. С. 144–164.
  28. Стеблин-Каменский М. И. Миф. Л., 1976. 131 с.
  29. Тарановский К. Ф. О поэзии и поэтике / сост. М. Л. Гаспаров. М., 2000. 432 с.
  30. Топоров В. Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ. Исследования в области мифо-поэтического. М., 1995. 624 с.
  31. Тристан и Исольда: от героини любви феодальной Европы до богини матриархальной Афревразии: коллективный труд Сектора семантики мифа и фольклора / Акад. Наук СССР; под ред. акад. Н. Я. Марра. Л., 1932. 114 с.
  32. Фрейденберг О. М. Целевая установка коллективной работы над сюжетом о Тристане и Исольде // Сумерки лингвистики: из истории отечественного языкознания. Антология. М., 2001. С. 325-339.
  33. Ходанен Л. А. Эпический мотив «конь и всадник» в романтическом творчестве М. Ю. Лермонтова и Н. В. Гоголя // Проблемы изучения и преподавания творчества М. Ю. Лермонтова (Нравственно-философские аспекты): тезисы научной конференции. Ставрополь, 1991. С. 24-27.
  34. Шпет Г. Г. Соч. М., 1989. 358 с.
  35. Шуклин В. Мифы русского народа. Екатеринбург, 1995. 335 с.
  36. Элиаде М. Космос и история. М., 1987. 312 с.
  37. Юнг К.-Г. Архетип и символ. СПб., 1991. 345 с.
  38. Юнг К.-Г. Архетипы коллективного бессознательного // История зарубежной психологии 30-60-е гг. ХХ века: тексты. М., 1986. С. 159-170.
  39. Юнг К.-Г. Проблемы души нашего времени. М., 2007. 130 с.
  40. Юнг К.-Г. Феномен духа в искусстве и науке. М., 1992. 320 с.
  41. Bodkin М. Archetiypal Pattens in Poetry. Psychologiсal studies of imagination. N. Y., 1963.

Author information

Yana Vsevolodovna Pogrebnaya

North Caucasian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: March 11, 2013.

Keywords

  • мифопоэтика
  • миф
  • архетип
  • мифема
  • мотив
  • мифологема
  • mythopoetics
  • myth
  • archetype
  • mytheme
  • motive
  • mythologeme

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)