• Original research article
  • April 2, 2013
  • Open access

“ANGEL IN THE FLESH”. IMAGE OF SAINT IN LIFE OF ST. MARY OF EGYPT: PROBLEM OF UNDERSTANDING

Abstract

The author refers to the little studied translated hagiography and presents the hermeneutic interpretation of the Life of Mary of Egypt in order to reveal the text meaning intensity, considers the image of the saint in plot progression, reveals the main concepts that form its value-semantic space, and comes to the conclusion about the central position of two concepts: flesh, determining the nature of basic conflict, and transfiguration as the way to its transformation, which leads to the main characteristics of St. Mary as “angel in the flesh”.

References

  1. Аверинцев С. С. Поэтика ранневизантийской литературы. М.: Наука, 1977. 320 с.
  2. Бахтина О. Н. Проблемы анализа житийных текстов русской литературы: культурно-историческая традиция и код культуры // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2009. № 4 (8). С. 47-61.
  3. Беднягина Т. В. Мифопоэтические истоки пространственной организации Жития Марии Египетской // Современная филология: материалы междунар. заоч. науч. конф. (г. Уфа, апрель 2011 г.). Уфа: Лето, 2011.
  4. Библиотека литературы Древней Руси (БЛДР) / РАН ИРЛИ; под ред. Д. С. Лихачева, Л. А. Дмитриева, А. А. Алексеева, Н. В. Понырко. СПб.: Наука, 1999. Т. 2. XI-XII века. 555 с.
  5. Буланин Д. М. Древняя Русь // История русской переводной художественной литературы: Древняя Русь: XVIII век. СПб.: Издательство «Дмитрий Буланин», 1995. Т. I. Проза. С. 17-73.
  6. Кусков В. В. Эстетика идеальной жизни. М.: МГУ им. Ломоносова, 2000. 320 с.
  7. Лепахин В. В. Икона и образ // Икона в русской словесности и культуре: сборник статей / сост. В. В. Лепахин. М.: Паломник, 2012. С. 11-71.
  8. Никольский Н. К. Исторические особенности в постановке церковно-учительного дела в Московской Руси и их значение для современной гомилетики // Христианское чтение. 1901. № 2. С. 220-236.
  9. Ранчин А. М. О принципах герменевтического изучения древнерусской словесности // Древняя Русь. 2001. № 4. С. 69-81.
  10. Селиванов Ю. Б. К вопросу о литературных источниках жития Марии Египетской // Герменевтика древнерусской литературы: сборник 6. М.: ИМЛИ РАН, 1993. Часть 1.
  11. Творогов О. В. Житие Марии Египетской // Словарь книжников и книжности Древней Руси: XI – первая половина XIV в. Л.: Наука, 1987.
  12. Творогов О. В. Переводные жития святых в древнерусской книжности XI-XV вв. // Труды Отдела древнерусской литературы / АН СССР, Институт литературы (Пушкинский Дом); отв. ред. Н. В. Понырко. СПб.: Наука, 2008. Т. 59. С. 115-132.
  13. Трапезникова О. А. «Слово на Пасху» Кирилла Туровского в аспекте комплексного представления авторского присутствия в древнерусском тексте // Альманах современной науки и образования. Тамбов: Грамота, 2011. № 1 (44). С. 197-201
  14. Юрганов А. Л. Категории русской средневековой культуры. М.: МИРОС, 1998. 448 с.

Author information

Lyudmila Grigor'evna Dorofeeva

Baltic Federal University named after I. Kant (Kaliningrad)

About this article

Publication history

  • Published: April 2, 2013.

Keywords

  • древнерусская переводная агиография
  • герменевтика
  • антропология
  • образ
  • сюжет
  • концепт
  • покаяние
  • Old Russian translated hagiography
  • hermeneutics
  • anthropology
  • image
  • plot
  • concept
  • transfiguration

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)