• Original research article
  • April 25, 2013
  • Open access

MODIFICATION OF ENLIGHTENING CONCEPTIONS “NATURE” AND “NATURAL MAN” IN DRAMA OF N. KOLYADA

Abstract

The author considers the transformations of classical “enlightening” categories of “Nature” and “Natural man”, which are produced in N. Kolyada’s synthetic dramatic poetics identified within the framework of new sentimentalism, and reveals the reduction of enlightening Nature-Universe to its living and sentient component (people and animals) by a modern playwright and the psychoanalytic implementation of “natural man” conception.

References

  1. Бахтин М. М. Проблема сентиментализма // Бахтин М. М. Собрание соч.: в 7 т. М.: Русские словари, 1997. Т. 5. 732 с.
  2. Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. Изд-е 2-е. М.: Художественная литература, 1990. 543 с.
  3. Виноградов В. В. Гоголь и натуральная школа [Электронный ресурс]. URL: http://www.opojaz.ru/gogol/index.html (дата обращения: 29.11.2012).
  4. Громова М. И. Русская драматургия конца XX – начала XXI века. М.: Флинта, 2006. 368 с.
  5. Коляда Н. В. Затмение [Электронный ресурс]. URL: http://www.theatre-library.ru/files/k/kolyada/kolyada_47 (дата обращения: 23.10.2012).
  6. Коляда Н. В. Канотье [Электронный ресурс]. URL: http://www.kamerata.ru/pages/page346.html (дата обращения: 11.02.2013).
  7. Коляда Н. В. Мы едем, едем, едем в далекие края… [Электронный ресурс]. URL: http://www.theatre.ru/drama/koljada/ edem.html (дата обращения: 28.02.2013).
  8. Коляда Н. В. Попугай и веники [Электронный ресурс]. URL: http://www.theatre.ru/drama/koljada/popugaj.html (дата обращения: 25.01.2013).
  9. Коляда Николай. Сказка о мертвой царевне [Электронный ресурс]. URL: http://www.theatre-library.ru/files/ k/kolyada/kolyada_10.doc (дата обращения: 15.03.2013).
  10. Лазарева Е. Ю. Особенности художественного мира Н. Коляды в контексте исканий драматургии 1980-1990-х годов: автореф. дисс. … канд. филол. наук. М., 2010. 21 с.
  11. Лейдерман Н. Л. Драматургия Николая Коляды: критический очерк. Каменск-Уральский: Калан, 1997. 160 с.
  12. Манн Ю. В. О гротеске в литературе. М.: Советский писатель, 1966. 183 с.
  13. Наумова О. С. Формы выражения авторского сознания в драматургии конца XX – начала XXI века (на примере творчества Н. Коляды и Е. Гришковца): дисс. … канд. филол. наук. Самара, 2009. 200 с.
  14. Старченко Е. В. Пьесы Н. В. Коляды и Н. Н. Садур в контексте драматургии 1980-90-х годов: дисс. … канд. филол. наук. М., 2005. 213 с.
  15. Тютелова Л. Г. Человек, пространство и время в русской «новой драме» // Ярославский педагогический вестник. 2010. № 3. С. 234-237.
  16. Шахматова Т. С. Традиции водевиля и мелодрамы в русской драматургии XX – начала XXI века: автореф. дисс. … канд. филол. наук. Казань, 2009. 25 с.
  17. Юрков С. Е. Гротеск в философском мышлении постмодерна (Р. Барт, Ж. Бодрийяр) [Электронный ресурс] // Рабочие тетради по компаративистике. Гуманитарные науки, философия и компаративистика. URL: http://anthropology.ru/ ru/texts/jurkov/kompar_31.html (дата обращения: 22.01.2013).

Author information

Irina Valer'evna Dubrovina

North Caucasian Federal University

About this article

Publication history

  • Published: April 25, 2013.

Keywords

  • постмодернизм
  • новый сентиментализм или неосентиментализм
  • просветительские идиомы классического сентиментализма
  • категория «Натуры»
  • категория «естественного человека»
  • эстетическая модификация
  • postmodernism
  • new sentimentalism or neo-sentimentalism
  • enlightening idioms of classical sentimentalism
  • category of “Nature”
  • category of “Natural man”
  • aesthetic modification

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)