• Original research article
  • April 25, 2013
  • Open access

ROLE OF SOCIAL-CULTURAL COMPETENCE IN TEACHING FOREIGN LANGUAGE TO STUDENTS OF NONLINGUISTIC TRAINING DIRECTIONS

Abstract

The author considers the role of social-cultural competence in teaching a foreign language to the students of nonlinguistic training directions, discusses the features of social-cultural competence of the students from this category, and shows the significance of background knowledge, knowledge about the culture of the target language country for the formation of social-cultural competence, students’ ability and willingness to intercultural communication.

References

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: Советская энциклопедия, 1969. 605 с.
  2. Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового). М.: Изд-во Рос. ун-та дружбы народов, 2007. 185 с.
  3. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. М.: Дрофа, 2008. 431 с.
  4. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки. 1996. 237 с.
  5. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению языкам международного общения: социально-педагогические и методические доминанты // Сборник научных статей, посвященный 75-летнему юбилею И. А. Цатуровой. Таганрог: Изд-во Таганрог. радиотех. ун-та, 2004. С. 109-119.
  6. Сысоев П. В. Обучение языкам международного общения для культурного самоопределения и диалога культур: проблемы и пути их решения // Язык и культура в Евразийском пространстве: сб. ст. 16-й междунар. науч. конф., Томск, 16-20 апреля 2003 г. Томск: Изд-во Томск. гос. ун-та, 2003. С 353-364.
  7. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово/Slovo, 2000. 264 с.

Author information

Nadezhda Sergeevna Kovalenko

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: April 25, 2013.

Keywords

  • изучение иностранного языка и культуры его носителей
  • студенты неязыковых направлений подготовки
  • социокультурная компетенция
  • фоновые знания
  • межкультурная коммуникация
  • learning foreign language and its speakers’ culture
  • students of nonlinguistic training directions
  • social-cultural competence
  • background knowledge
  • intercultural communication

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)