• Original research article
  • May 20, 2013
  • Open access

ASCERTAINMENT OF PREDICATE CONTEXTUAL MEANING AS PREREQUISITE FOR PRECISE DEFINITION OF ACTANTS’ SEMANTIC ROLES

Abstract

The author presents the attempt of propositional analysis application to actual newspaper texts, provides some explanations and suggestions for distinguishing predicates connotations, sets the task of identify some difficulties, with which a linguist analyzing the speech acts in their entirety may encounter, and in particular puts forward an assumption that in order to determine participants’ semantic roles it is necessary to ascertain the predicate precise meaning in the existing context.

References

  1. Большой толковый словарь [Электронный ресурс]. URL: http://www.gramota.ru/slovari/info/bts/ (дата обращения: 18.04.2013).
  2. Басарова Л. Финполовое воспитание [Электронный ресурс] // Время: газета. URL: http://www.time.kz/articles/zloba/ 2013/03/16/finpolovoe-vospitanie (дата обращения: 18.04.2013).
  3. Демьянков В. З. Логические аспекты семантического исследования предложения [Электронный ресурс]. URL: http://www.infolex.ru/P017.html (дата обращения: 18.04.2013).
  4. Карлов Н. В. Повесть древних лет, или Предыстория Физтеха [Электронный ресурс]. URL: http://www.history.vuzlib.org/ book_o076_page_12.html (дата обращения: 18.04.2013).
  5. Касевич В. Б. Элементы общей лингвистики [Электронный ресурс]. URL: http://www.classes.ru/grammar/117.Kasevich/ (дата обращения: 18.04.2013).
  6. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева [Электронный ресурс]. URL: http://www.tapemark.narod.ru/les/index.html дата обращения: 18.04.2013).

Author information

Filipp Sergeevich Prokudin

Kazakh National Pedagogical University named after Abai

About this article

Publication history

  • Published: May 20, 2013.

Keywords

  • пропозиция
  • пропозициональный анализ
  • модус
  • диктум
  • семантические роли
  • proposition
  • propositional analysis
  • modus
  • dictum
  • semantic roles

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)