• Original research article
  • June 3, 2013
  • Open access

FIGURATIVE NOMINATIVE MODEL IN TOMSK ERGONYMY

Abstract

The author presents the typology of indirect nominative models, functioning in Tomsk ergonymy, which are the most productive for creating ergonyms of foreign origin, and reflect townspeople-nominators’ communicative intentions, to a large extent depending on motivation attribute put in nomination basis and its actualization method; and singles out the model “Appeal to Addressee”, which is a peculiar characteristic of Tomsk ergonymy.

References

  1. Беспалова А. В. Принципы и способы номинации в английской эргонимии (на материале названий фирм и компаний) // Номинация в ономастике. Свердловск, 1991. С. 158-167.
  2. Емельянова А. М. Эргонимы в лингвистическом пространстве полиэтнического города (на примере названий деловых, коммерческих, культурных, спортивных объектов г. Уфы): автореф. дисс. … к. филол. н. Уфа, 2007. 22 с.

Author information

Ekaterina Sergeevna Butakova

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: June 3, 2013.

Keywords

  • модели косвенной номинации
  • модель метафорического типа
  • модель метонимического типа
  • модель «Апелляция к адресату»

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)