• Original research article
  • June 3, 2013
  • Open access

THEORETICAL-METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF DEVELOPING MODULAR SYSTEM OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING TO TECHNICAL HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT STUDENTS (PART 1)

Abstract

The author considers the theoretical-methodological framework of developing the modular system of foreign language teaching, which allows significantly increasing the effectiveness of teaching this discipline in higher technical school, reveals and substantiates the principles of teaching that make up the methodological framework of foreign language modular teaching, basing on this research suggests the structural-functional model of modular system of foreign language teaching, gives its definition, presents the description of its structure and its constituent components, and formulates its basic characteristics.

References

  1. Алмазова Н. И. Когнитивные аспекты формирования межкультурной компетентности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе: дисс. … докт. пед. наук. СПб., 2003. 446 с.
  2. Бим И. Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблема школьного учебника. М.: Русский язык, 1977. 288 с.
  3. Блауберг И. В., Юдин Э. Г. Становление и сущность системного подхода. М.: Наука, 1973. 272 с.
  4. Змеёв С. И. Становление андрогогики: развитие теории и технологии обучения взрослых: дисс.. докт. пед. наук. М., 2000. 179 с.
  5. Ковалева Ю. Ю. Опыт реализации программы многоуровневой иноязычной подготовки специалистов с высшим техническим образованием // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2010. № 9. С. 22-34.
  6. Требования к уровню владения иностранным языком выпускников неязыковых специальностей Томского политехнического университета / сост. Л. И. Агафонова, Ю. Ю. Ковалева, Е. К. Прохорец, И. А. Черемисина. Томск: Изд-во Том. политех. ун-та, 2005. 22 с.
  7. Чучалин А. И., Велединская С. Б., Ройз Ш. С. Формирование мультиязыковой среды и языковая подготовка студентов в Томском политехническом университете // Современное образование: инновации и конкурентоспособность: сб. науч. тр. Томск: Изд-во Том. политех. ун-та, 2004. 162 с.
  8. Юцявичене П. А. Теория и практика модульного обучения. Каунас: Швиеса, 1989. 227 c.

Author information

Yuliya Yur'evna Kovaleva

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: June 3, 2013.

Keywords

  • иноязычная коммуникативно-культурная компетенция
  • система модульного обучения иностранному языку
  • принципы модульного обучения иностранному языку
  • программа модульного обучения иностранному языку
  • самостоятельная работа студентов
  • foreign language communicative-cultural competence
  • modular system of foreign language teaching
  • principles modular system of foreign language teaching
  • programme of modular system of foreign language teaching
  • students’ individual work

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)