• Original research article
  • June 20, 2013
  • Open access

ON QUESTION OF Lexical Pragmatic Markers

Abstract

The author reveals the content of the notion “lexical pragmatic markers”, presents the most important theoretical preconditions of studying lexical pragmatic markers, as well as their linguo-pragmatic classification created with taking into account the specificity of active and passive subjective positioning of the text sender in relation to the depicted.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 341 с.
  2. Горло Е. А. Регулятивные модальные референции // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 3 (21). Ч. 2. С. 61-64.
  3. Горло Е. А. Эмотивные референции // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Н. Новгород: ННГУ, 2012. № 5 (3). С. 20-26.
  4. Касьянова Л. Ю. Коннотативно-прагматическое содержание неологизма // Известия государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2007. Т. 7. № 28. С. 36-49.
  5. Лобашевская И. С. Средства выражения коммуникативно-прагматического значения в официально-деловой речи // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. 2007. № 2. С. 49-63.
  6. Krifka М. Semantik [Электронный ресурс]. URL: http://www2.sfs.uni-tuebingen.de/jaeger/lehre/ss08/semantikPragmatik/ Krifka_GK_Semantik_2007.pdf (дата обращения: 26.05.2012).
  7. Morris Ch. Grundlagen der Zeichentheorie. Berlin – N. Y.: De Gruyter, 2010. 282 S.

Author information

Evgeniya Anatol'evna Gorlo

Taganrog State Pedagogical Institute named after A. P. Chekhov

About this article

Publication history

  • Published: June 20, 2013.

Keywords

  • лексические прагматические маркеры
  • субъектно-маркированные референции
  • лингвистическая прагматика
  • эпистолярный казачий дискурс
  • lexical pragmatic markers
  • subject-marked references
  • linguistic pragmatics
  • epistolary Cossack discourse

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)