• Original research article
  • September 3, 2013
  • Open access

ON MONITORING OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE SOPHISTICATION OF HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT GRADUATE

Abstract

The article is devoted to the search for the effective means of monitoring the level of higher education establishment students’ foreign language communicative competence sophistication. Particular attention is paid to the definition of the objects of monitoring, the achievement of its objectivity. The international experience of determining the level of foreign language proficiency, in particular, the examination system Cambridge ESOL, is generalized.

References

  1. Бим И. Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского): учеб. пособие. Обнинск: Титул, 2001. 48 с.
  2. Бим И. Л. Профильное обучение иностранным языкам на старшей ступени общеобразовательной школы: проблемы и перспективы. М.: Просвещение, 2007. 168 с.
  3. Гром Е. Н. Содержание и формы контроля уровня сформированности иноязычной коммуникативной компетенции у учащихся 10-11 классов школ с углубленным изучением иностранного языка: дисс. … канд. пед. наук. М., 1999. 315 с.
  4. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб.: Русско-Балтийский информ. центр БЛИЦ, 2001. 223 с.
  5. Поляков О. Г. О некоторых приемах использования тестов как одного из средств контроля обученности школьников иностранному языку // Иностранные языки в школе. 1994. № 2. С. 15-21.
  6. Поляков О. Г. Тест по английскому языку за базовый курс обучения // Иностранные языки в школе. 1996. № 3. С. 13-19.
  7. Поляков О. Г., Бим И. Л. Рекомендации по подготовке и использованию итогового теста за базовый курс обучения иностранному языку // Иностранные языки в школе. 1996. № 3. С. 2-5.
  8. Цатурова И. А. Функции теста как средства контроля // Проблема контроля при обучении иностранным языкам в вузе (Языковые тесты: теория и практика): межвуз. науч. сб. Саратов: Изд-во Сарат. гос. ун-та, 1984. C. 3-7.
  9. Bachman L. F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990. 408 p.
  10. Bachman L. F., Palmer A. S. The Construct Validation of the FCE Oral Interview // Language Learning. 1981. Vol. 31. P. 67-87.
  11. Van Ek J. A. Objectives for Foreign Language Learning. Strasbourg: Council of Europe Press, 1986. Vol. 1. Scope. 89 p.

Author information

Nadezhda Yur'evna Gutareva

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: September 3, 2013.

Keywords

  • контроль сформированности иноязычной коммуникативной компетенции
  • объект контроля
  • тест
  • валидность
  • надежность
  • monitoring of foreign language communicative competence sophistication
  • object of monitoring
  • test
  • validity
  • reliability

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)