• Original research article
  • October 15, 2013
  • Open access

ON ENGLISH-LANGUAGE BORROWING AS LANGUAGE PHENOMENON (BY THE EXAMPLE OF ENGLISH-LANGUAGE PROFESSIONAL JARGON IN GERMAN ADVERTISING MEDIA DISCOURSE)

Abstract

The article analyzes the English-language borrowings in the German professional jargon. The author considers the direct, translated, mixed borrowings, pseudo-borrowings, etc., and analyzes the borrowings formed by means of abbreviation, and also phraseological borrowings. The analysis of the material shows that among direct borrowings a large group is created by the English-language professionalisms, formed with the help of abbreviation, and acronyms are the most common method of abbreviation; phraseological units represent a significant part of borrowings from professional jargon, and phraseological cluster is the main part of these combinations.

References

  1. Аристова В. М. Англо-русские языковые контакты (англицизмы в русском языке). Л.: Изд-во ЛГУ, 1978. 152 с.
  2. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов О. С. Ахманова. М.: Сов. энциклопедия, 2004. 607 с.
  3. Банщикова М. А. Заимствованные англоязычные профессионализмы как компонент профессионального жаргона в немецком рекламном медиадискурсе: дисс. … канд. филол. наук. М., 2011. 231 с.
  4. Большой энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. Изд-е 2-е. М.: Большая Российская энциклопедия, 1998. 685 с.
  5. Майоров А. П. Заимствования в лексико-семантической системе немецкого языка (на материале англоамериканизмов в современном немецком языке в ФРГ и ГДР): автореф. дисс. … канд. филол. наук. М.: МГПИИЯ, 1967. 21 с.
  6. Максимова Т. В. Англицизмы-термины в современном русском языке // Вестник ВолГУ. Серия 2: Филология. Волгоград, 1996. С. 58-61.
  7. Малюга Е. Н. Английские профессионализмы как компонент профессионального жаргона в деловом дискурсе // Вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия «Лингвистические и методико-дидактические исследования». Воронеж, 2010. № 4. С. 23-31.
  8. Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику. М.: Флинта, 2007. 152 с.
  9. Galinsky H. Stylistic Aspects of Linguistic Borrowing. A Stylistic View of American Elements in Modern German. Heidelberg, 1967. 573 р.
  10. Haugen E. The Analysis of Linguistic Borrowing // Language. 1950. № 26. Р. 210-231.
  11. Yang W. Anglizismen im Deutschen. Am Beispiel des Nachrichtenmagazins DER SPIEGEL. Tübingen: Niemeye, 1990.
  12. Zindler H. Anglizismen in der deutschen Pressesprache nach 1945. Dissertation: Universität Kie, 1959.

Author information

Mariya Aleksandrovna Banshchikova

Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: October 15, 2013.

Keywords

  • заимствование
  • англоязычное заимствование
  • профессиональный жаргон
  • профессионализм
  • рекламный медиадискурс
  • borrowing
  • English-language borrowing
  • professional jargon
  • professionalism
  • advertising media discourse

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)