• Original research article
  • October 31, 2013
  • Open access

COMPLETE AND ACCURATE UNDERSTANDING OF ORIGINAL FOREIGN-LANGUAGE TEXTS OF CULTURAL AND CROSS-CULTURAL NATURE

Abstract

The article is devoted to teaching how to understand original foreign-language texts of cultural and cross-cultural nature to senior students. Particular attention is paid to teaching to read with complete and accurate understanding. It is recommended to rely on the structural-verbal analysis of a perceived text in the training process, which is a prerequisite for the understanding of its content.

References

  1. Беленюк Т. Н. Особенности обучения гибкому профессионально ориентированному иноязычному чтению // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 5. Ч. 2. С. 183-186.
  2. Дакукина Т. А. Обучение пониманию оригинальных текстов с элементами письменной интерпретации: дисс. … к. пед. н. Томск, 2004. 219 с.
  3. Поляков О. Г. Аспекты профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе: монография. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2004. 192 с.
  4. Поляков О. Г. Направления совершенствования коммуникативных умений в профильно-ориентированном обучении английскому языку // Иностранные языки в высшей школе. 2005. № 3. С. 55-62.
  5. Тихомиров О. К. Структура мыслительной деятельности человека. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1969. 304 с.
  6. Polenz von P. Deutsche Satzsemantik: Grundbegriffe des Zwischen-den-Zeilen-Lesens. Berlin: Walter de Gruyter, 1985. 389 S.

Author information

Tat'yana Anatol'evna Dakukina

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Published: October 31, 2013.

Keywords

  • обучение чтению
  • полное и точное понимание
  • структурно-вербальное понимание
  • смысловое понимание
  • иноязычные тексты культурно-страноведческого характера
  • teaching to read
  • complete and accurate understanding
  • structural-verbal understanding
  • semantic understanding
  • foreign-language texts of cultural and cross-cultural nature

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)