• Original research article
  • November 12, 2013
  • Open access

DIFFICULTIES OF TEACHING FOREIGN VOCABULARY FOR SPECIFIC PURPOSES TO STUDENTS OF MUSICAL HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENT

Abstract

The article is devoted to one of the most topical problems of teaching a foreign language to students-musicians in a professional context – the improvement of the lexical aspects of their speech through the acquisition of vocabulary for specific purposes. Cross-language and intralanguage difficulties of teaching vocabulary for specific purposes are considered, and the examples that illustrate them are given.

References

  1. Колядко C. B. Проблемы отбора продуктивного лексического минимума для обучения иноязычному общению в неязыковом вузе // Языковое образование в вузе. СПб.: Каро, 2005. С. 113-136.
  2. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов. Ростов н/Д: Феникс, 2010. 562 с.
  3. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2012. 464 с.
  4. Поляков О. Г. Подготовка студентов-музыкантов к межкультурной коммуникации на занятиях по английскому языку как иностранному // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2001. № 2. С. 73-75.
  5. Поляков О. Г. Принципы профильно-ориентированного обучения английскому языку и факторы, способствующие их реализации // Alma mater: вестник высшей школы. 2004. № 3. С. 23-26.
  6. Поляков О. Г. Проблемы обучения английскому языку студентов-музыкантов и хореографов в профессиональном контексте // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 1998. № 3. С. 81-85.
  7. Поляков О. Г. Профильно-ориентированное обучение английскому языку и лингвистические факторы, влияющие на проектирование курса // Иностранные языки в школе. 2004. № 2. С. 6-11.
  8. Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов. М.: Просвещение, 1985. 400 с.
  9. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. Изд-е 2-е, дораб. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2004. 352 с.
  10. Baker M. Sub-Technical Vocabulary and the ESP Teacher: an Analysis of Some Rhetorical Items in Medical Journal Articles // Reading in a Foreign Language. 1988. Vol. 4. P. 91-105.
  11. Chung T. M., Nation P. Technical Vocabulary in Specialised Texts // Reading in a Foreign Language. 2003. Vol. 15/2. P. 103-116.
  12. Dudley-Evans T., St John M. J. Developments in English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 301 p.

Author information

Mariya Valer'evna Larionova

Moscow City Teachers’ Training University

About this article

Publication history

  • Published: November 12, 2013.

Keywords

  • обучение специальной иноязычной лексике
  • музыкальная терминология
  • межъязыковые и внутриязыковые трудности
  • teaching foreign vocabulary for specific purposes
  • musical terminology
  • cross-language and intralanguage difficulties

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)