• Original research article
  • November 22, 2013
  • Open access

PHENOMENOLOGICAL REFLECTION AS MULTIVARIATE SENSE UNDERSTANDING BASIS

Abstract

In this research sense generation problems at the hermeneutic act of sense, text internal content understanding are discussed. Possible “acting schemes” as the acts of creating reflection direction in text understanding process are considered. The examples of each “acting schemes” alignment type on Martin Heidegger’s existentialist texts basis are analyzed. The use of hermeneutic understanding “according to schemes” structures and allows predicting cognitive abstracted knowledge.

References

  1. Богин Г. И. Типология понимания текста. Калинин: КГУ, 1986. 85 с.
  2. Богин Г. И. Филологическая герменевтика. Калинин: КГУ, 1982. 86 с.
  3. Богомолов А. С. Проблема абстрактного и конкретного: от Канта к Гегелю // Вопросы философии. 1982. № 7. С. 139-151.
  4. Бредихин С. Н. Иерархическая ноэматическая суперструктура vs. фрейм в смыслопорождении концептуальных понятий [Электронный ресурс] // Гуманитарные и социальные науки. 2013. № 2. URL: http://hses-online.ru/ 2013/02/10_02_19/13.pdf (дата обращения: 15.10.2013).
  5. Брудный А. Бессознательные компоненты процесса понимания // Бессознательное: природа, функции, методы исследования. Тбилиси: Мецниереба, 1978. Т. 3. С. 98-102.
  6. Кулешов Л. Искусство кино (Мой опыт). М.: Теакинопечать, 1929. 153 с.
  7. Щедровицкий Г. П. Схема мыследеятельности – системно-структурное строение, смысл и содержание // Системные исследования: методологические проблемы: ежегодник. М., 1986. С. 124-146.
  8. Frederiksen C. H. Semantic-Processing Units in Understanding Text // Discourse Processes. Hillsdale, N. J.: Erlbaum, 1977. P. 259-284.
  9. Heidegger M. Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Elfte, unveränderte Auflage, 1967. 450 S.
  10. Heidegger M. Was heißt Denken? Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1954. 278 S.
  11. Milostivaja A. Text als pragmasynergetische Kommunikationsform // Aspekte der Sprachwissenschaft: Linguistik-Tage Jena. 18. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen e. V. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2010. S. 191-201.
  12. Pearson P. D. etc. Toward a Theory of Reading Comprehension Instruction // Topics in Language Disorders. 1980. Vоl. 1. № 1. P. 71-88.

Author information

Sergei Nikolaevich Bredikhin

North-Caucasus Federal University

About this article

Publication history

  • Published: November 22, 2013.

Keywords

  • интерпретация
  • герменевтическое понимание
  • философский дискурс
  • схемы понимания
  • метаединицы
  • феноменологическая рефлексия
  • interpretation
  • hermeneutic understanding
  • philosophical discourse
  • understanding schemes
  • meta-units
  • phenomenological reflection

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)