• Original research article
  • November 22, 2013
  • Open access

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF ENGLISH-FOR-SPECIFIC-PURPOSES COURSE DESIGN: ANALYSIS OF LEARNING THEORIES

Abstract

The article analyses the ideas from basic theories of learning that can be used to form some notions and build models of the learning process when designing a course of English for specific purposes. The effect of different theories of learning – behaviorism, mentalism, cognitivism, affective factors and language acquisition – on the teaching of a foreign language for specific purposes is revealed.

References

  1. Бим И. Л. К проблеме планируемого результата обучения иностранным языкам в средней общеобразовательной школе // Иностранные языки в школе. 1984. № 6. С. 17-24.
  2. Поляков О. Г. Английский язык для специальных целей: теория и практика: учеб. пособие. М.: НВИ – Тезаурус, 2003. 186 с.
  3. Поляков О. Г. Аспекты профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе: монография. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2004. 192 с.
  4. Поляков О. Г. Концепция профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе: дисс. … докт. пед. наук. Тамбов, 2004. 306 с.
  5. Anderson R. C., Ausubel D. A. Readings in the Psychology of Cognition. N. Y.: Holt; Rinehart and Winston, 1965. 355 p.
  6. Ausubel D. A. Educational Psychology: a Cognitive View. N. Y.: Holt; Rinehart and Winston, 1968. 704 p.
  7. Ausubel D. P., Novak J. D., Hanesian H. Educational Psychology: a Cognitive View. N. Y.: Holt; Rinehart and Winston, 1978. 488 p.
  8. Brown H. D. Principles of Language Learning and Teaching. 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents, 1987. 280 p.
  9. Chomsky N. A Review of B. F. Skinner's 'Verbal Behavior' // Language. 1959. Vol. 35/1. P. 26-58.
  10. Hutchinson Т., Waters A. English for Specific Purposes: a Learning-Centred Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. 183 p.
  11. Krashen S. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon Press, 1982. 415 p.
  12. Krashen S. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press, 1981. 326 p.
  13. Munby J. Communicative Syllabus Design. Cambridge: Cambridge University Press, 1978. 420 p.
  14. Richards J. C., Rodgers T. S. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 180 p.
  15. Rivers W. M. The Psychologist and the Foreign Language Teacher. Chicago: University of Chicago Press, 1964. 202 p.
  16. Smith F. Comprehension and Learning. N. Y.: Holt, Rinehart and Winston, 1975. 512 p.
  17. Stevick E. Memory, Meaning and Method. Rowley, Mass.: Newbury House, 1976. 324 p.

Author information

Oleg Gennadievich Polyakov

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

About this article

Publication history

  • Published: November 22, 2013.

Keywords

  • английский язык для специальных целей
  • теория учения
  • проектирование курса
  • бихевиоризм
  • ментализм
  • когнитивная теория
  • аффективные факторы
  • овладение языком
  • English for specific purposes
  • theory of learning
  • designing course
  • behaviorism
  • mentalism
  • cognitive theory
  • affective factors
  • language acquisition

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)