• Original research article
  • December 12, 2013
  • Open access

“SLOW” MOTION PICTURE ELEMENTS IN NARRATIVE STRUCTURE OF A. CHEKHOV’S STORY “STEPPE”

Abstract

In the article A. Chekhov’s story “Steppe” is analyzed from motion picture poetics positions. In the analysis course such peculiarities of the author’s creative thinking were revealed as synesthesia and “innate” cinematographism. A. Chekhov’s exquisite workmanship in the visual portrayal of reality promoted frequent attempts of his dramaturgy filming. The method of portrayals construction in the story “Steppe” is compared with A. Tarkovskii’s slow motion picture peculiarities, and such method use is explained from Umberto Eco’s point of view and his notion “speculative walk”.

References

  1. Андрей Тарковский. Архивы. Документы. Воспоминания / под ред. П. Д. Волкова. М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. 464 с.
  2. А. П. Чехов: pro et contra: творчество А. П. Чехова в русской мысли конца XIX – начала XX в.: антология / сост., предисл., общ. ред. И. Н. Сухих. СПб.: РХГИ, 2002. 1072 с.
  3. Гейдеко В. А. Чехов и Ив. Бунин. М.: Советский писатель, 1976. 376 с.
  4. Гиршман М. М. Ритм художественной прозы: монография. М.: Советский писатель, 1982. 368 с.
  5. Громов Л. П. Реализм А. П. Чехова второй половины 80-х годов. Ростов-на-Дону: Ростовское книжное изд-во, 1958. 220 с.
  6. Демин В. П. Кино в системе искусств // Встречи с X музой: беседы о киноискусстве: для учащихся старших классов. М.: Просвещение, 1981. Кн. 1. С. 108-166.
  7. Лакшин В. Толстой и Чехов. М.: Сов. писатель, 1975. 454 c.
  8. Одинцов В. В. «Степь»: новаторство стиля // Русская речь. 1980. № 1. С. 16-23.
  9. Пудовкин В. Избранные статьи / ред.-сост. и автор прим. И. Долинский. М.: Искусство, 1955. 464 с.
  10. Ритм, пространство и время в литературе и искусстве / отв. редактор Б. Ф. Егоров. Л.: Наука, 1974. 300 с.
  11. Соболев Ю. Чехов: статьи, материалы, библиография. М.: Федерация, 1930. 347 с.
  12. Тарковский А. Уроки кинорежиссуры: учеб. пособие. М.: ВИППК, 1993. 92 с.
  13. Фрейлих С. Теория кино: от Эйзенштейна до Тарковского. М.: Академический проект, 2009. 512 с.
  14. Чехов А. П. Собрание сочинений: в 30 т. М.: Наука, 1974. Т. 1. Письма. 1875-1886. 584 с.
  15. Чехов А. П. Собрание сочинений: в 30 т. М.: Наука, 1978. Т. 6. Письма. Январь 1895 – май 1897. 775 с.
  16. Чехов А. П. Собрание сочинений: в 30 т. М.: Наука, 1985. Т. 7. Повести и рассказы 1888-1891. 737 с.
  17. Чудаков А. П. Поэтика Чехова. М.: Наука, 1971. 292 с.
  18. Шкловский В. За сорок лет: статьи о кино. М.: Искусство, 1965. 456 с.
  19. Эйхенбаум Б. М. О прозе: сб. статей / сост. и подгот. текста И. Ямпольского; вступ. ст. Г. Вялого. Л.: Художественная литература, 1969. 504 с.
  20. Эко У. Шесть прогулок в литературных лесах. СПб.: Симпозиум, 2002. 288 с.

Author information

Anna Igorevna Pokulevskaya

Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University, Ukraine

About this article

Publication history

  • Published: December 12, 2013.

Keywords

  • кинопоэтика
  • «врожденный» кинематографизм
  • медленное кино
  • синестезия
  • визия
  • motion picture poetics
  • “innate” cinematographism
  • slow motion picture
  • synesthesia
  • vision

Copyright

© 2013 The Author(s)
© 2013 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)