• Original research article
  • January 27, 2014
  • Open access

GENRE SPECIFICITY OF ALEXEI IVANOV’S NOVEL “THE GEOGRAPHER DRANK HIS GLOBE AWAY”

Abstract

The article is dedicated to considering the genre specificity of A. Ivanov’s novel “The Geographer Drank His Globe Away”. The key issue is to determine its connection with bildungsroman traditions. It is shown that the novel plot structure is created through the synthesis of a number of similar situations occurring repeatedly in “school” bildungsromans. It is proved that the genre canon of soviet bildungsroman is transformed by travestying literary models and clichés.

References

  1. Гранин Д. Иду на грозу // Гранин Д. Собр. соч.: в 5-ти т. Л.: Художественная литература, 1979. Т. 1. 680 с.
  2. Иванов А. Географ глобус пропил. СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус, 2011. 384 с.
  3. Лобанов Ю. С. Проблема границы в советском «производственном романе» // Вестник Омского государственного педагогического университета. 2005. № 3. С. 3-15.
  4. Макаренко А. С. Педагогическая поэма. М.: Художественная литература, 1987. 623 с.
  5. Млечко А. В. Игра, метатекст, трикстер: пародия в «русских» романах В. В. Набокова. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2000. 188 с.
  6. Пестерев В. А. Модификации романной формы в прозе Запада второй половины ХХ столетия. Волгоград: Издательство ВолГУ, 1999. 312 с.
  7. Черняк М. А. Испытание школой, или Маршрут героя современной прозы // Вестник Герценовского университета / РГПУ. СПб., 2010. № 8 (82). С. 70-77.

Author information

Ol'ga Alekseevna Sysoeva

Far Eastern State University of Humanities

About this article

Publication history

  • Published: January 27, 2014.

Keywords

  • жанр
  • роман
  • роман воспитания
  • сюжет
  • канон
  • травестия
  • genre
  • novel
  • bildungsroman
  • plot
  • canon
  • travesty

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)