• Original research article
  • February 18, 2014
  • Open access

SPECIFICITY OF MODERN MEDIA-ENVIRONMENT INFLUENCE ON CHILD’S PERSONALITY

Abstract

In the article the features of media-environment influence on the preschooler’s linguistic personality are considered. Attention is focused on the specificity of the influence of animations and advertising discourse on the formation of the child’s conceptual world-view demonstrated in the child’s discourse. The reasons of animations and advertising popularity among children are analyzed. The negative influence of media-production on the processes of the child’s socialization and his/her linguo-cognitive development is revealed.

References

  1. Аронсон Э. Массовая коммуникация, пропаганда и процесс убеждения // Психология массовой коммуникации: коммуникатор, аудитория, сообщение, каналы, эффекты и эффективность: хрестоматия. Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2007. C. 183-238.
  2. Выготский Л. С. Психология развития человека. М., 2005. 1136 с.
  3. Геращенко Л. Психология рекламы. М.: АСТ; Астрель; Владимир: ВКТ, 2008. 288 с.
  4. Говорят дети [Электронный ресурс]. URL: http://det.org.ru (дата обращения: 12.12.2013).
  5. Гусева Ю. Е. Гендерная социализация // Гендерная психология: хрестоматия. Иркутск, 2010. С. 91-94.
  6. Иссерс О. С. Речевое воздействие. М.: ФЛИНТА; Наука, 2013. 240 с.
  7. Каменская В. Г., Мельникова И. Е. Психология развития: общие и специальные вопросы. СПб.: ДЕТСТВО-ПРЕСС, 2008. 368 с.
  8. Крылова А. В. Радиореклама детских товаров – проблема и специфика [Электронный ресурс]. URL: http://www.advertiser-school.ru/sciense-article-advertising/radio_ad_for_children_problems_and_specificity.html (дата обращения: 25.12.2013).
  9. Лалетина А. Ф. Анализ воспитательного потенциала мультипликационных фильмов // Начальная школа плюс До и После. 2010. № 8. С. 82-87.
  10. Лебедев-Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2002. 368 с.
  11. Мокшанцев Р. И. Психология рекламы. М.: ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 2009. 230 с.
  12. Мухина В. С. Детская психология. М.: Просвещение, 1985. 272 с.
  13. О чём говорят дети или БАНЕТЫД, ЖМУРИ, ПУКЧИК И ТИЛЬМОТИЛЬМЕТИЛЬ [Электронный ресурс]. URL: http://govoryat-deti.livejournal.com (дата обращения: 20.12.2013).
  14. Олейник Л. Н. Влияние телепространства на языковую личность дошкольника [Электронный ресурс]. URL: http://sekretiki7ya.ru/vliyanie-teleprostranstva-na-yazyikovuyu-lichnost-doshkolnika/ (дата обращения: 27.06.2013).
  15. Пузырев А. В. Об экспертной оценке конструктивности/деструктивности мультфильмов, или Какие мультики можно и нельзя показывать детям // Вестник интегративной психологии. М. – Ярославль: МАПН, 2012. Вып. 10. С. 147-149.
  16. Собкин В. С., Скобельцина К. Н., Иванова А. И. Структура досуга современного дошкольника: мнение родителей // Социология образования. Труды по социологии образования. М.: Институт социологии образования РАО, 2012. Т. XVI. Вып. XXVIII. С. 32-44.
  17. Соколова М. В. Персонажи современных мультфильмов в играх и игрушках детей // Психологическая наука и образование. 2011. № 2. С. 68-74.
  18. Харрис Р. Психология массовых коммуникаций. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. 448 с.
  19. Эльконин Д. Б. Игра и психическое развитие // Психология развития / под ред. А. К. Болотовой и О. Н. Молчановой. М.: ЧеРо, 2005. С. 225-237.

Author information

Lyudmila Aleksandrovna Danyushina

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: February 18, 2014.

Keywords

  • языковая личность ребенка
  • детский дискурс
  • детская картина мира
  • медиасреда
  • социализация
  • реклама
  • мультфильмы
  • child’s linguistic personality
  • child’s discourse
  • child’s world-view
  • media-environment
  • socialization
  • advertising
  • animations

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)