“VICTORY DAY” BY V. P. NEKRASOV: BETWEEN ANECDOTE AND PARABLE
Abstract
The article presents the hypothesis about four types of relationship of two artistic strategies - anecdotal and parabolic ones that defined the genre originality of the small military epics (short story and tale). As the basis of the typology the author discusses the main principles of their relationship: parallelism, inclusion, intersection and overlaying (application). The theoretical positions are proved by the analysis of V. P. Nekrasov’s novel "Victory Day" (1983).
References
- Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Сов. писатель, 1963. 364 с.
- Бройтман С. Н. Историческая поэтика / Теория литературы: в 2-х т. М.: Академия, 2004. Т. 2. 359 с.
- Некрасов В. П. День Победы / Некрасов В. П. Избранные произведения. М.: Лабиринт, 2008. 270 с.
- Смирнов И. П. Олитературенное время. (Гипо)теория литературных жанров. СПб.: Изд-во Русской Христианской гуманитарной академии, 2008. 264 с.
- Тамарченко Н. Д. Теория литературных родов и жанров. Эпика. Тверь: Изд-во ТверГУ, 2001. 72 с.
- Тюпа В. И. Анализ художественного текста. М.: Высшая школа; Академия, 2003. 560 с.
- Тюпа В. И. Художественность чеховского рассказа. М.: Высшая школа, 1989. 135 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: March 3, 2014.
Keywords
- художественная стратегия
- анекдот
- притча
- новелла
- рассказ
- картина мира
- сюжет
- композиция
- герой
- слово
- artistic strategy
- anecdote
- parable
- short story
- tale
- worldview
- plot
- composition
- character
- word
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC