• Original research article
  • March 25, 2014
  • Open access

MODELING COMMUNICATIVE SITUATIONS WHILE TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE UNDER CONDITIONS OF FOREIGN LANGUAGE ENVIRONMENT

Abstract

The article describes certain methodical approaches to modeling communicative situations while teaching Russian as a foreign language. The author suggests alternative ways of developing the typology of communicative situations, including those based on the principle of live-action roles. The researcher introduces strategies of educative dialogue with the students under situation of foreign language environment.

References

  1. Буковский С. Л. Креативно ориентированная методика обучения устному профессиональному общению на занятиях по иностранным языкам в неязыковом вузе (экономический профиль): автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2013. 17 с.
  2. Васильева О. Ф. Лекции по методике преподавания РКИ. Лекция 1. Общие положения методики РКИ [Электронный ресурс]. URL: http://mng.rs.gov.ru/node/733; Лекции по методике преподавания РКИ. Лекция 2. История изучения РКИ [Электронный ресурс]. URL: http://mng.rs.gov.ru/node/760 (дата обращения: 12.10.2013).
  3. Вежбицкая А. Лексикография и концептуальный анализ. М.: Языки русской культуры, 2001. 200 с.
  4. Грузберг Л. Концепт, или Отчего Америка - концепт, а Финляндия - нет? [Электронный ресурс]. URL: http://philolog.pspu.ru/module/magazine/do/mpub_1_31 (дата обращения: 21.09.2013).
  5. Иванова Э. И., Фролова А. Н. Наше время: учебник по рус. яз. как иностр. (базовый уровень). М.: Русский язык. Курсы, 2011. 207 с.
  6. Лазарева О. А. Школа тестора: лингводидактическое тестирование ТРКИ-TORFL: метод. пособие. СПб.: Осипова, 2011. 163 с.
  7. Московкин Л. В., Сильвина Л. В. Русский язык: учебник для иностр. студ. подготовит. фак-тов. СПб.: СМИО Пресс, 2010. 528 с.
  8. Олешков М. Ю. Моделирование коммуникативного процесса: монография. Нижний Тагил, 2006. 336 с.
  9. Серто М. де. Изобретение повседневности. 1. Искусство делать. СПб.: Изд-во Европ. ун-та в С.-Петербурге, 2013. 330 с.
  10. Robin R., Evans-Romaine K., Shatalina G. Голоса: A Basic Course in Russian [Электронный ресурс]. 5th ed. Old Tappan, NJ: Pearson Education, 2013. http://www.gwu.edu/~slavic/golosa/ (дата обращения: 05.10.2013).

Author information

Anna Borisovna Biryukova

University of North Texas, USA

About this article

Publication history

  • Published: March 25, 2014.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • коммуникативная компетенция
  • коммуникативно-речевая модель
  • типология коммуникативно-речевых ситуаций
  • игровые роли
  • неродная языковая среда
  • Russian as a foreign language
  • communicative competence
  • communicative model
  • typology of communicative situations
  • live-action roles
  • foreign language environment

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)