• Original research article
  • April 7, 2014
  • Open access

EDUCATIONAL PROSE BY IVAN YALGUZIDZE

Abstract

The article deals with the educational and literary activity of the prominent Ossetian educator Ivan Yalguzidze. The basic content of the research is an analysis of documentary prose and manuscripts of the writer. Addressing this subject is well motivated because the prose by Ivan Yalguzidze kept beyond the scope of scientific presentation. The author identified and revealed the basic problems and special features of the writer’s prose, and also touched on his cultural, educational and translation activities.

References

  1. Бороздина П. А. Очерки истории литератур народов СССР. Воронеж, 1991. 380 с.
  2. Гугкаев Д. А. О жизни и деятельности Ивана Ялгузидзе // Известия ЮОНИИ. Вып. № 7. Сталинир, 1955. 340 с.
  3. Джусойты Н. Г. История осетинской литературы: в 2-х т. Тбилиси: Мецниереба, 1980. Т. 1. 322 с.
  4. Лебедева О. Б. История русской литературы XVIII века. М.: Высшая школа; Изд-во центр. академия, 2000. 415 с.
  5. Лихачев Д. С. Возникновение русской литературы. Л., 1987. 240 с.
  6. Салагаева З. М. От Нузальской надписи к роману. Владикавказ: Ир, 1984. 210 с.
  7. Центральный государственный архив Грузии (ЦГАГ). Ф. 440.
  8. Юсуфов Р. Ф. История литературы в культурфилософском освещении. М., 2005. 435 с.
  9. Ялгузидзе И. Г. Поэма о героях. Предисловие. Владикавказ: Ир, 1989. 78 с.
  10. Яхутль Ю. А. Обновление традиции адыгского просветительства в младописьменном романе (к постановке вопроса) // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. 2: Филология и искусствоведение. 2012. Выпуск № 2. С. 56-62.

Author information

Tat'yana Iosifovna Valieva

North Ossetian State University

About this article

Publication history

  • Published: April 7, 2014.

Keywords

  • осетинская литература
  • просветитель
  • переводческая деятельность
  • букварь
  • документальная проза
  • послания
  • ораторское искусство
  • Ossetian literature
  • educator
  • translation activity
  • ABC-book
  • documentary prose
  • messages
  • rhetoric

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)