• Original research article
  • May 19, 2014
  • Open access

ON THE PROBLEM OF TEACHING SENTENCE ACTUAL DIVISION IN THE CONTEXT OF MULTILINGUALISM

Abstract

The article touches upon the problem of teaching word order by the example of sentence actual division in the comparative aspect by singling out the universal word order reference points - theme and rheme. The stages of linguistic competence formation of the students of a national higher education establishment while studying sentence actual division are suggested and grounded.

References

  1. Выготский Л. С. Избранные психологические исследования. Мышление и речь. Проблемы психологического развития ребенка / под ред. А. Н. Леонтьева, А. Р. Лурии. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. 520 с.
  2. Гальперин П. Я. К психологии формирования речи на иностранном языке // Психолингвистика и обучение иностранцев русскому языку: сб. ст. / под ред. А. А. Леонтьева, Т. В. Рябовой. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1972.
  3. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. М.: Просвещение, 1985. 160 с.
  4. Ильин М. С. Основы теории упражнений по иностранному языку. М.: Педагогика, 1975. 151 с.
  5. Кацнельсон С. Д. Типология языка и речевое мышление. Л.: Наука, 1972. 216 с.
  6. Крылова О. А., Хавронина С. А. Порядок слов в русском языке. Изд-е 3-е. М.: Русский язык, 1986. 237 с.
  7. Саттарова А. Ф. Изучение актуального членения предложения в русском языке (в сопоставлении с башкирским и французским): дисс. … к. пед. н. М., 2002. 191 с.

Author information

Al'mira Fazyl'yanovna Sattarova

Bashkir State University (Branch) in Sibay

About this article

Publication history

  • Published: May 19, 2014.

Keywords

  • обучение актуальному членению предложения
  • порядок слов
  • тема
  • рема
  • этапы формирования лингвистической компетенции
  • многоязычие
  • teaching sentence actual division
  • word order
  • theme
  • rheme
  • stages of linguistic competence formation
  • multilingualism

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)