• Original research article
  • May 28, 2014
  • Open access

VISUALIZATION AS A LEADING TENDENCY OF MASS MEDIA DEVELOPMENT

Abstract

The article is devoted to investigating the changes in the functioning of the various kinds of mass media which were conditioned by a visual turn. The paper presents systemic description of the basic types and means of visual communication, defines the specifics of usage for each of them. The author conducted a study of the printed media related to the local press the results of which allowed visual representing changes both in design and in the activity of local papers conditioned by accentuation of the role of visual component of a journalistic material.

References

  1. Бармак Б., Поплавская Н. В. К вопросу о трансформации функций электронных СМИ в современном обществе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 3. Ч. 1. С. 29-31.
  2. Билюк И. Л. Логотипы городов как креолизованные тексты // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 4. Ч. 2. С. 50-55.
  3. Калмыков А. А. Интерактивная гипертекстовая журналистика в системе отечественных СМИ. М.: Изд-во ИПК работников ТВ и РВ, 2009. 84 с.
  4. Кузьмина М. Ю. Механизм кодирования визуальной информации в произведениях художественной культуры // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2012. № 11. Ч. 2. С. 113-118.
  5. Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования. М.: Логос, 2007. 168 с.
  6. http://www.zhurnal.ru/staff/gorny/texts/internet_for_journalists.html (дата обращения: 16.06.2014).

Author information

Svetlana Viktorovna Fedorova

Naberezhnye Chelny Institute (Branch) of the Kazan (Volga region) Federal University

About this article

Publication history

  • Published: May 28, 2014.

Keywords

  • визуальный поворот
  • визуальная коммуникация
  • информационно-коммуникационные технологии
  • визуализация
  • инфографика
  • фотография
  • визуальный образ
  • visual turn
  • visual communication
  • information and communication technologies
  • visualization
  • info-graphics
  • photography
  • visual image

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)