• Original research article
  • June 9, 2014
  • Open access

CERTAIN PECULIARITIES OF COMMUNICATIVE BEHAVIOUR OF AN ADDRESSEE AS AN OBJECT OF PROVOCATIVE INFLUENCE IN AN INTERVIEW-PORTRAIT (BY THE MATERIAL OF THE GERMAN LANGUAGE)

Abstract

The article reveals the specifics of communicative behaviour of an addressee as an object of provocative influence by the example of the texts of the German portrait interviews. The authors pay special attention to the conception of “verbal provocation” as a method for manipulating the interlocutor and consider the reactions of an addressee as a consequence of provocative behaviours of a journalist. The means of verbal response are identified taking into account the structural and semantic characteristics of the provocative questions as themselves, and also within the framework of the adopted communicative tactics: assistance, avoidance, opposition.

References

  1. Блакар Р. М. Язык как инструмент социальной власти // Язык и моделирование социального взаимодействия. М., 1987. С. 88-120.
  2. Зарецкая Е. Н. Риторика: теория и практика речевой коммуникации. Изд-е 4-е. М.: Дело, 2002. 480 с.
  3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. Омск: Изд-во Омск. гос. ун-та, 1999. 285 с.
  4. Иссерс О. С. Речевое воздействие: учеб. пособие для студентов, обучающихся по специальности «Связи с общественностью». Изд-е 2-е. М.: Флинта; Наука, 2011. 224 с.
  5. Иссерс О. С. Стратегия речевой провокации в публичном диалоге // Русский язык в научном освещении. М., 2009. № 2 (18). С. 92-104.
  6. Колесниченко А. В. Практическая журналистика: учеб. пособие. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2008. 179 с.
  7. Чуриков М. П. Согласие, несогласие, уклонение в аспекте речевого общения (на материале текстов немецких политических интервью): автореф. дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2005. 20 с.
  8. Brigitte Hobmeier über Bühne und Buhlschaft [Электронный ресурс]. URL: http://www.noz.de/deutschland-und-welt/kultur/fernsehen/73954989/brigitte-hobmeier-ueber-buehne-und-buhlschaft (дата обращения: 30.05.2014).
  9. Interview mit Rüdiger Nehberg [Электронный ресурс]. URL: http://www.planet-interview.de/interviews/ruediger-nehberg/35196/ (дата обращения: 30.05.2014).
  10. Jakob Hein über Tierfilme und Wiener Schnitzel [Электронный ресурс]. URL: http://www.planet-interview.de/ interviews/jakob-hein/35474/ (дата обращения: 30.05.2014).
  11. Karoline Eichhorn über ihre Abneigung gegen Bettszenen und Knochenbrüche [Электронный ресурс]. URL: http://www.noz.de/deutschland-welt/medien/artikel/85167/karoline-eichhorn-uber-ihre-abneigung-gegen-bettszenen-und-knochenbruche (дата обращения: 30.05.2014).
  12. Popband Frida Gold im Interview [Электронный ресурс]. URL: http://www.focus.de/kultur/musik/tid-32736/popband-frida-gold-im-interview-alina-ich-moechte-vor-allem-fuer-frauen-sexy-sein_aid_1062744.html (дата обращения: 30.05.2014).
  13. Regine Sixt im FOCUS-Online-Interview [Электронный ресурс]. URL: http://www.focus.de/finanzen/karriere/dld-women-2012/regine-sixt-im-focus-online-interview-zu-viel-emanzipation-ist-auch-nicht-gut_aid_781619.html (дата обращения: 30.05.2014).
  14. Schauspieler Liam Neeson im Interview: «Ich bin zwar nicht schön, aber höllisch attraktiv!» [Электронный ресурс]. URL: http://www.focus.de/kultur/kino_tv/tid-25477/schauspieler-liam-neeson-im-interview-ich-bin-zwar-nicht-schoen-aber-hoellisch-attraktiv_aid_735912.html (дата обращения: 30.05.2014).

Author information

Ekaterina Yur'evna Ionkina

Volgograd State Technical University

Elena Aleksandrovna Litvinova

Volgograd State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: June 9, 2014.

Keywords

  • провокационный вопрос
  • портретное интервью
  • стратегия самопрезентации
  • коммуникативная тактика
  • речевое воздействие
  • реакция адресата
  • provocative question
  • portrait interview
  • strategy of self-presentation
  • communicative tactics
  • verbal influence
  • reaction of an addressee

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)