• Original research article
  • June 25, 2014
  • Open access

GAME IN A POST-MODERNIST DETECTIVE STORY

Abstract

The article is devoted to the consideration of the game aspects of a post-modernist detective story which condition a whole number of its constitutive features. The strategy of dramatized change of discourse and the strategy of implicit bispatialization of fictional space are analyzed as strategies of post-modernist detective story structure which favour the "uncovering" of game conventions of a traditional detective story. Special attention is paid to the pragmalinguistic mechanisms of modelling of a post-modernist detective story as a type of text.

References

  1. Андреева В. А. Литературный нарратив как интердискурс // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 92. С. 163-169.
  2. Варлакова Е. А. Текстотипологические характеристики англоязычного детектива XX века: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2012. 21 с.
  3. Ватолина Т. Г. Когнитивная модель детективного дискурса (на материале англоязычных детективных произведений XIX-XX вв.): автореф. дисс… к. филол. н. Иркутск, 2011. 22 с.
  4. Вольский Н. Н. Загадочная логика. Детектив как модель диалектического мышления [Электронный ресурс] // Легкое чтение. Работы по теории и истории детективного жанра. Новосибирск, 2006. С. 5-126. URL: http://rudocs.exdat. com/docs/index-373997.html (дата обращения: 23.05.2014).
  5. Вулис А. Поэтика детектива [Электронный ресурс] // Новый мир. М., 1978. № 1. С. 244-258. URL: http://ruthenia.ru/ volsky/txt/vulis-1.doc (дата обращения: 23.05.2014).
  6. Дымарский М. Я. Проблемы текстообразования и художественный текст (на материале русской прозы XIX-XX вв.). СПб.: Изд-во СПб. ун-т. 1999. 281 с.
  7. Кавелти Дж. Г. Изучение литературных формул [Электронный ресурс] // Новое литературное обозрение. М., 1996. № 22. С. 33-64. URL: http://culturca.narod.ru/Cavelty1.htm (дата обращения: 23.05.2014).
  8. Киреева Н. В. Трансформация жанровых конвенций автобиографии и детектива в прозе американского постмодернизма: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2011. 42 с.
  9. Кириленко Н. Н. К вопросу об «антидетективе» // Новый филологический вестник. 2009. Т. 8. № 1. С. 16-31.
  10. Лесков С. В. Лексические и структурно-композиционные особенности психологического детектива: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2005. 23 с.
  11. Маркулан Я. К. Зарубежный кинодетектив. Л.: Искусство, 1975. 167 с.
  12. Мельникова И. «Загадка» Джона Фаулза: к проблеме континуальности [Электронный ресурс] // Respectus Philologicus. 2002. № 1 (6) URL: http://filologija.vukhf.lt/102/melnikova.htm (дата обращения: 23.05.2014).
  13. Постмодернизм: энциклопедия [Электронный ресурс]. Мн.: Книжный дом, 2001. 1038 с. URL: www.infoliolib.info/ philos/postmod/detectiv.html (дата обращения: 23.05.2014).
  14. Филистова Н. Ю. Структура и семантика детективного нарратива: автореф. дисс.. к. филол. н. Тюмень, 2007. 30 с.
  15. Чемодурова З. М. Игра в постмодернистском тексте. СПб.: Палитра, 2013. 388 с.
  16. Чернявская В. Е. Текст как интердискурсивное событие // Текст - Дискурс - Стиль. Коммуникация в экономике. СПб.: Изд-во СПГУЭФ, 2004. С. 33-42.
  17. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. М.: Изд-во РГГУ, 2005. 501 с.
  18. Fowles J. The Enigma // The Ebony Tower. М.: Менеджер, 2000. 255 р.
  19. Holland N. The Dynamics of Literary Response. Columbia Un. Press, N. Y., 1989. 378 p.
  20. Holquist M. Whodunit and Other Questions: Metaphysical Detective Stories in Post-War Fiction // New Literary History. Modernism and Postmodernism. 1971. Vol. III. № 1. P. 134-156.
  21. Hutcheon L. Narcissistic Narrative. The Metafictional Paradox. Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier Un. Press, 1980. 168 p.
  22. Macmillan English Dictionary for Advanced Learners. Oxford: Macmillan Education, 2006. 1692 p.
  23. McCaffery L. The Metafictional Muse. Un. of Pittsburgh Press, 1982. 300 p.
  24. McHale B. Postmodernist Fiction. N. Y. - London, 1987. 297 p.
  25. Ward G. Postmodernism. L.: Cox and Wyman Ltd., 2003. 232 р.
  26. Waugh P. Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London - N. Y.: Methuen, 1984. 176 p.

Author information

Zinaida Markovna Chemodurova

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: June 25, 2014.

Keywords

  • игровые конвенции
  • нарративная схематичность
  • инвариантные концепты детективного фрейма
  • инсценируемая смена дискурса
  • имплицитная биспациализация фикционального пространства
  • game conventions
  • narrative sketchiness
  • invariant concepts of the detective frame
  • dramatized change of discourse
  • implicit bispatialization of fictional space

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)