• Original research article
  • August 19, 2014
  • Open access

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FOUNDATIONS FOR DEVELOPING STUDENTS’ ORAL SKILLS: HISTORICAL ASPECT

Abstract

The article analyzes the papers of the scientists-psychologists and teachers devoted to the investigation and development of children’s oral skills in the process of schooling which serve as a theoretical foundation for the methodology for developing the students’ oral skills; the author examines the basic trends of the investigation and development of children’s oral skills; the researcher identifies certain unresolved questions of the methodology for developing the students’ oral skills requiring psychological and pedagogical foundation.

References

  1. Вахтеров В. П. Основы новой педагогики. М.: Изд. т-ва И. Д. Сытина, 1916. 592 с.
  2. Жинкин Н. И. Развитие письменной речи учащихся III-VII классов. Психология усвоения грамматики, орфографии и развития письменной речи // Известия АПН РСФСР. М., 1956. Вып. 78. С. 141-250
  3. Мамушин В. Е. Причины и пути преодоления некоторых недостатков в связной речи учащихся // Исследования по развитию связной речи учащихся / под ред. Т. А. Ладыженской. М.: Педагогика, 1974. С. 32-48.
  4. Филатов В. С. Речь школьника. Психологические особенности письменной и устной речи школьника IV класса // Ученые записки Калининского педагогического института. Калинин: КПИ, 1940. Т. X. Вып. I. 139 с.

Author information

Svetlana Aleksandrovna Aref'eva

Mari State University

Olesya Viktorovna Aref'eva

Mari State University

About this article

Publication history

  • Published: August 19, 2014.

Keywords

  • русский язык
  • развитие речи учащихся
  • речевая деятельность
  • психолого-педагогические исследования детской речи
  • методика развития речи
  • Russian language
  • developing the students’ oral skills
  • speech activity
  • psychological and pedagogical investigations of children’s speech
  • methods for developing oral skills

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)