CONCENTRIC PRINCIPLE OF TEACHING PROFESSION-ORIENTED COMMUNICATION AT THE SPECIAL HIGHER SCHOOLS (BY THE EXAMPLE OF THE EVERYDAY SUBJECTS)
Abstract
The article analyzes the possibility for efficient teaching real-life communication to the specialists competent in foreign language by the example of modeling for methodological purposes of profession-oriented everyday topics. Concentric principle of teaching, cross-cultural and inter-disciplinary approaches develop the logic and contents of communication in the situations involving the solution of professionally valuable communicative tasks, promote the formation of students’ competence in the critical and creative thinking.
References
- Алексеева Л. Е. Методика обучения профессионально ориентированному иностранному языку. Курс лекций: методическое пособие [Электронный ресурс]. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2007. 136 с. URL: www.twirpx.com/file/469314 (дата обращения: 26.08.2014).
- Босова Л. М. Об интерактивной компетенции специалиста в ситуациях профессионального межкультурного общения [Электронный ресурс] // Электронная библиотека образовательных ресурсов Алтайского государственного технического университета имени И. И. Ползунова. URL: http://elib.altstu.ru/elib/books/Files/pa1998_1/pages/12/pap_12.html (дата обращения: 07.07.2014).
- Бялоус Н. И. «Warming up» как средство активизации учебного процесса // Иностранные языки в школе. 2006. № 1. С. 7-11.
- Вайсбурд М. Л., Ариян М. А. Ситуативные роли как методическое понятие // Иностранные языки в школе. 1984. № 5. С. 29-34.
- Елухина Н. В. Устное общение на уроке, средства и приемы его организации // Иностранные языки в школе. 1995. № 4. C. 4-7.
- Китайгородская Г. А. Уникальность иностранного языка как учебного предмета [Электронный ресурс]: лекции в программе «ACADEMIA». 18.12.2012, 19.12.2012 // Телеканал «Культура». URL: http://tvkultura.ru/video/show/brand_id/20898/episode_id/182359/video_id/182359, http://tvkultura.ru/video/show/brand_id/20898/episode_id/182366/video_id/182366 (дата обращения: 31.03.2014).
- Леонтьев А. А. Общая методика обучения иностранным языкам. М.: Русский язык, 1991. 360 с.
- Мильруд Р. П. Организация ролевой игры на уроке // Иностранные языки в школе. 1987. № 3. C. 8-12.
- Мыльцева Н. А. Развитие критического мышления как основа создания дидактической системы обучения иностранному языку в специализированных вузах // Текст: восприятие, интерпретация: докл. I Междунар. научной конф. Российского нового университета. М.: Изд-во РосНОУ, 2002. С. 240-251.
- Пассов Е. И. Основные вопросы обучения иноязычной речи. Воронеж: Изд-во Воронежского гос. пед. ин-та, 1974. 164 с.
- Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
- Сиротинина О. Б. Проблемы речевой коммуникации: межвуз. сб. науч. тр. / под ред. М. А. Кормилицыной, О. Б. Сиротининой. Саратов: Изд-во Саратовского университета, 2007. Вып. 7. С. 31-42.
- Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс. М.: Просвещение, 2006. 238 с.
- Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. Продвинутый курс. М.: АСТ, Астрель, 2010. 271 с.
- Трибус Л. П., Овчинникова Е. С. Warming-up - важное составляющее при обучении английскому языку в неязыковых вузах [Электронный ресурс] // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 2. С. 169-171. http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=930417 (дата обращения: 17.06.2014).
- Brown H. D. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, N. Y.: Longman, 2001. 491 p.
- Gass S., Mackey A., Pica T. The Role of Input and Interaction in Second Language Acquisition. Introduction to the Special Issue // Modern Language Journal. 1998. № 82 (3). P. 299-307.
- Schmidt R. The Role of Consciousness in Second Language Acquisition // Applied Linguistics. 1990. Vol. 11. № 2. P. 129-158.
Author information
About this article
Publication history
- Published: September 1, 2014.
Keywords
- ситуация общения
- компоненты ситуации общения
- профессионально обусловленное речевое общение
- сознательно-коммуникативная методика
- межкультурное общение
- communicative situation
- components of communicative situation
- profession-oriented communication
- conscious and communicative methods
- cross-cultural communication
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC