• Original research article
  • September 12, 2014
  • Open access

DISCOURSE OF FASHION AS OBJECT OF LINGUISTIC MODELING

Abstract

The author undertakes the attempt to recreate the model of the modern discourse of fashion, including such slots as participants of communication, chronotope, values, strategies, text, discursive formula, taking into account the institutional specificity of their language representation. The article explains the point of view that the Fashion Institute determines its language representation, its own set of speech events, its own clearly distinguished place and situation of communication, predetermines the patterns of communication, and it can attribute the discourse of fashion, supplying the Fashion Institute, to the institutional type of discourse.

References

  1. Астафурова Т. Н., Олянич А. В. Лингвосемиотика власти: знак, слово, текст: монография. Волгоград: ИПК ФГОУ ВПО ВГСХА «Нива», 2008. 208 с.
  2. Галичкина Е. Н. Институциональные жанры сетевой компьютерной коммуникации // Человек. Язык. Культура: сб. науч. ст., посвященный 60-летнему юбилею проф. В. И. Карасика. Киев: Изд. дом Д. Бураго, 2013. Ч. 2. С. 104-111.
  3. Грусман М. В. Мода как феномен культуры и средство социокультур-ной коммуникации [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … к. культурологии. СПб., 2010. URL: http://spbu.ru/files/upload/disser/phylos/2010/grusman.pdf (дата обращения: 15.02.2014).
  4. Давыденкова О. А. Когнитивно-прагматический аспект английских предложений рекламно-инструктивного характера: дисс.. к. филол. н. Тамбов, 1999. 190 с.
  5. Как появилась мода [Электронный ресурс]. URL: http://timemoda.ru/history_moda/styl_i_moda_drevnosti/293/ (дата обращения: 10.01.2014).
  6. Калашникова О. В. Мода - костюм - аксессуар: вопросы терминологии // Вестник молодых ученых: культурология и искусствоведение. 2005. № 5. С. 11-18.
  7. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 2000. С. 5-20.
  8. Косицкая Ф. Л. Каталог моды как симфония дискурсов // Вестник ТГПУ. Томск, 2006. Вып. 9. С. 35-40.
  9. Кудрявцев И. А. Особенности процесса вербализации в диалогическом дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 12 (30): в 2-х ч. Ч. I. С. 118-121.
  10. Современная энциклопедия: мода и стиль. М.: Аванта+, 2002. 420 с.
  11. Социологическая энциклопедия. М.: Мысль, 2003. Т. 1. 863 с.
  12. Ширяева Т. А. Институциональность как важнейший дискурсообразующий фактор // Человек. Язык. Культура: сб. науч. ст., посвященный 60-летнему юбилею проф. В. И. Карасика. Киев: Изд. дом Д. Бураго, 2013. Ч. 1. С. 780-790.
  13. Ширяева Т. А. Общекультурные и институциональные особенности дискурса // Знание. Понимание. Умение. М.: ННОУ ВПО «Московский гуманитарный университет», 2007. С. 103-108.
  14. Ширяева Т. А. Язык как средство конструирования социальной реальности // Язык. Текст. Дискурс. Ставрополь: Изд-во СГПИ, 2009. № 7. С. 61-67.
  15. Fairclough N. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London: Longman, 1995. 268 p.
  16. Fashion and Communication 2014 Symposium [Электронный ресурс]. URL: http://design.umn.edu/fashionand/communication/ #dates (дата обращения: 02.12.2013).
  17. Vogue.com [Электронный ресурс]. URL: http://www.vogue.com/fashion/ (дата обращения: 05.05.2013).

Author information

Amaliya Robertovna Arakelova

Pyatigorsk State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Published: September 12, 2014.

Keywords

  • институциональный дискурс
  • моделирование дискурса моды
  • хронотоп
  • дискурсивные формулы
  • участники коммуникации
  • ценности
  • коммуникативные стратегии
  • institutional discourse
  • fashion discourse modeling
  • chronotope
  • discursive formula
  • participants of communication
  • values
  • communication strategies

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)