• Original research article
  • September 12, 2014
  • Open access

CONCEPTION OF BAKHTIN’S DIALOGISM IN MODERN ADVERTISING COMMUNICATION

Abstract

The article considers the dialogic conception of M. M. Bakhtin in terms of its manifestation in modern advertising communication. Dialogue is studied as the interaction of cultural tradition and individual creativity. Dialogue construction of advertising text defines for the most part the recipient’s perception and interpretation of this message. The topicality of the paper is stipulated by the problem of advertisement texts effectiveness.

References

  1. Бахтин М. М. Фрейдизм. Формальный метод в литературоведении. Марксизм и философия языка: статьи. М.: Лабиринт, 2000. 640 с.
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 424 с.
  3. Долженков В. Н. Координация коммуникативной деятельности [Электронный ресурс] // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 5. Ч. 2 (35). С. 73-75 URL: http://www.gramota.net/ materials/2/2014/5-2/18.html (дата обращения 17.07.2014).
  4. Колмакова В. В. Усиление духовно-нравственного компонента учебно-воспитательного процесса в учреждениях ВПО в современных условиях: монография. Ростов н/Д: СКНЦ ВШ, 2012. 206 с.
  5. Морозов С. М. Диалогизм М. М. Бахтина в контексте естественнонаучной психологии // Консультативная психология и психотерапия. 2011. № 2. С. 34-51.
  6. Одарюк И. В. Лингвоэтнический аспект перевода рекламы // Общество и личность: интеграция, партнерство, социальная защита: мат-лы второй Междунар. науч.-практ. конф. Ставрополь: СКСИ, 2009. С. 200-203.

Author information

Valentina Vasil'evna Kolmakova

Rostov Institute (Branch) of Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Published: September 12, 2014.

Keywords

  • рекламная коммуникация
  • концепция диалогизма
  • диалоговые структуры
  • индивидуальное творчество
  • манипулятивные возможности языка
  • культурная традиция
  • advertising communication
  • conception of dialogism
  • dialogic boxes structures
  • individual creativity
  • manipulative language possibilities
  • cultural tradition

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)