• Original research article
  • September 12, 2014
  • Open access

TYPOLOGY OF EXERCISES FOR DEVELOPING SKILLS OF COMPARATIVE ANALYSIS AT LITERATURE LESSONS

Abstract

The article discusses the topical for literature teaching methodology problem of purposeful development of comparative analysis skills in the study of works of art by students of profession-oriented classes. The typology of such exercises is presented, and its scientific substantiation is given. The examples of exercises developed by the author and teachers of literature are presented.

References

  1. ГИА - 2014. Литература. 9 класс. Тренировочные варианты экзаменационных работ для проведения государственной итоговой аттестации в новой форме / авт.-сост. А. В. Фёдоров, Л. В. Новикова, Е. А. Зинина. М.: АСТ; Астрель, 2014. 186 с.
  2. Зимняя И. А. Педагогическая психология: учебник. Изд-е 2-е, доп., испр. и перераб. М.: Логос, 2009. 384 с.
  3. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 185 с.
  4. Мещерякова Н. Я. Нравственное воспитание учащихся на уроках литературы в VI-VII классах (Пути постижения читателями-подростками идейно-нравственной позиции автора): кн. для учителя. М.: Просвещение, 1984. 159 с.
  5. Мещерякова Н. Я., Гришина Л. Я. Формирование активной гражданской позиции учащихся на уроках литературы в 4-7 классах: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1987. 160 с.
  6. Минеева И. Н. О новых методологических подходах к составлению заданий для семинаров по курсу «История русской литературы XX - начала XXI в.» // Филологический класс. 2013. № 2 (32). С. 26-32.
  7. Педагогика: большая современная энциклопедия / сост. Е. С. Рапацевич. Минск: Современное слово, 2005. 720 с.
  8. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М.: Учпедгиз, 1946. 704 с.
  9. Рыбникова М. А. Избранные труды: к 100-летию со дня рождения / сост. и авт. коммент. И. Е. Каплан. М.: Педагогика, 1985. 248 с.
  10. Семенов А. Н., Семенова В. В. Вопросы и задания по методике преподавания литературы. М.: Владос-Пресс, 2003. 384 с.
  11. Чалмаев В. А., Зинин С. А. Литература. 11 класс: учебник: в 2-х ч. Изд-е 7-е, испр. и доп. М.: Русское слово, 2008. Ч. 1. 456 с.
  12. Чертов В. Ф., Виноградова Е. М., Яблоков Е. А. и др. Методическое пособие к элективному курсу «Слово-образ-смысл». М.: Дрофа, 2007. 192 с.

Author information

Liliya Alekseevna Ostapenko

Academy for Further Training and Retraining of Education Workers, Moscow

About this article

Publication history

  • Published: September 12, 2014.

Keywords

  • упражнения
  • типология упражнений
  • основания типологии
  • репродуктивные и продуктивные упражнения
  • эпизод
  • авторская позиция
  • внутрипредметные связи
  • exercises
  • typology of exercises
  • foundations of typology
  • reproductive and productive exercises
  • episode
  • author’s position
  • intra-thematic connections

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)