RUSSIAN COMMERCIAL NAMES OF THE SOVIET AND MODERN PERIODS THROUGH THE PRISM OF SYSTEMIC AND STRUCTURAL APPROACH
Abstract
The article is devoted to the problems of assigning a commercial name to a product in the Soviet and modern periods. The paper presents an analysis of Russian commercial nominations of the XX-XXI centuries in the graphic, word-formative, lexico-semantic and neurolinguistic aspects. The author analyzes the features of continuity in the sphere of commercial names within a period from the Soviet to modern advertising.
References
- Глинтерник Э. М. Становление и развитие рекламной графии в России: торгово-промышленный плакат и товарный знак в конце XIX - начале XX века: автореф. дисс.. к. искусствоведения. СПб., 1995. 24 с.
- Голев Н. Д. Динамический аспект лексической мотивации. Томск: Изд-во Томского ун-та, 1989. 252 с.
- Горощенко Г. Оформление упаковок. М., 1932. 56 с.
- Грушевська Ю. А. Власні назви в російському рекламному тексті: лінгвістичний і функціональний аспекти: автореф. дисс. … к. філол. н. Дніпропетровськ, 2005. 19 с.
- Кохтев Н. Н. Реклама: искусство слова. Рекомендации для составителей рекламных текстов. 2-е изд-е. М.: Изд-во МГУ, 2004. 96 с.
- Маяковский В. Агитация и реклама [Электронный ресурс]. URL: http://feb-web.ru/feb/mayakovsky/texts/ ms0/msc/msc-057-.htm (дата обращения: 04.09.2014).
- Москович В. А. Товарные знаки // Ономастика / под ред. В. А. Никонова, А. В. Суперанской. М., 1969. С. 251-259.
- Новичихина М. Е. Теоретические проблемы исследования эффективности коммерческой номинации: дисс.. д. филол. н. Воронеж, 2004. 351 с.
- Овсянникова К. В. Региональные аспекты нейминга предприятий общественного питания (сравнительная характеристика эргонимов г. Москвы и г. Воронежа) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 7 (37). Ч. II. C. 156-159.
- Паршук Н. В. Вербализация побудительной интенции в русском рекламном тексте: дисс.. к. филол. н. Киев, 2008. 270 с.
- Романенко Я. Н. Рекламный текст как объект лингвистического исследования: дисс.. к. филол. н. М.: РГБ, 2007. 293 с.
- Слухай Н. В. Лингвистические аспекты нейминга // Філологічні науки: синхронічний та діахронічний аспекти. Суми: СумДУ, 2009. С. 397-405.
- Соболева Т. А., Суперанская А. В. Товарные знаки. М.: Наука, 1986. 176 с.
- Тарасов Е. Ф. Психолингвистические особенности языка рекламы // Психолингвистические проблемы массовой коммуникации. М.: Наука, 1974. С. 80-96.
- Тренин В. Пище-вкусовые жанры [Электронный ресурс] // Новый Леф. 1928. URL: http://www.ruthenia.ru/sovlit/j/ 3329.html (дата обращения: 04.09.2014).
- http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=ESU;n=18685 (дата обращения: 04.09.2014).
- http://www.vaal.ru/show.php?id=13 (дата обращения: 04.09.2014).
Author information
About this article
Publication history
- Published: November 5, 2014.
Keywords
- коммерческая номинация
- нейминг
- лексико-семантический аспект
- словообразовательный аспект
- нейролингвистический аспект
- commercial nomination
- naming
- lexico-semantic aspect
- word-formative aspect
- neurolinguistic aspect
Copyright
© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC