• Original research article
  • November 5, 2014
  • Open access

RUSSIAN COMMERCIAL NAMES OF THE SOVIET AND MODERN PERIODS THROUGH THE PRISM OF SYSTEMIC AND STRUCTURAL APPROACH

Abstract

The article is devoted to the problems of assigning a commercial name to a product in the Soviet and modern periods. The paper presents an analysis of Russian commercial nominations of the XX-XXI centuries in the graphic, word-formative, lexico-semantic and neurolinguistic aspects. The author analyzes the features of continuity in the sphere of commercial names within a period from the Soviet to modern advertising.

References

  1. Глинтерник Э. М. Становление и развитие рекламной графии в России: торгово-промышленный плакат и товарный знак в конце XIX - начале XX века: автореф. дисс.. к. искусствоведения. СПб., 1995. 24 с.
  2. Голев Н. Д. Динамический аспект лексической мотивации. Томск: Изд-во Томского ун-та, 1989. 252 с.
  3. Горощенко Г. Оформление упаковок. М., 1932. 56 с.
  4. Грушевська Ю. А. Власні назви в російському рекламному тексті: лінгвістичний і функціональний аспекти: автореф. дисс. … к. філол. н. Дніпропетровськ, 2005. 19 с.
  5. Кохтев Н. Н. Реклама: искусство слова. Рекомендации для составителей рекламных текстов. 2-е изд-е. М.: Изд-во МГУ, 2004. 96 с.
  6. Маяковский В. Агитация и реклама [Электронный ресурс]. URL: http://feb-web.ru/feb/mayakovsky/texts/ ms0/msc/msc-057-.htm (дата обращения: 04.09.2014).
  7. Москович В. А. Товарные знаки // Ономастика / под ред. В. А. Никонова, А. В. Суперанской. М., 1969. С. 251-259.
  8. Новичихина М. Е. Теоретические проблемы исследования эффективности коммерческой номинации: дисс.. д. филол. н. Воронеж, 2004. 351 с.
  9. Овсянникова К. В. Региональные аспекты нейминга предприятий общественного питания (сравнительная характеристика эргонимов г. Москвы и г. Воронежа) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2014. № 7 (37). Ч. II. C. 156-159.
  10. Паршук Н. В. Вербализация побудительной интенции в русском рекламном тексте: дисс.. к. филол. н. Киев, 2008. 270 с.
  11. Романенко Я. Н. Рекламный текст как объект лингвистического исследования: дисс.. к. филол. н. М.: РГБ, 2007. 293 с.
  12. Слухай Н. В. Лингвистические аспекты нейминга // Філологічні науки: синхронічний та діахронічний аспекти. Суми: СумДУ, 2009. С. 397-405.
  13. Соболева Т. А., Суперанская А. В. Товарные знаки. М.: Наука, 1986. 176 с.
  14. Тарасов Е. Ф. Психолингвистические особенности языка рекламы // Психолингвистические проблемы массовой коммуникации. М.: Наука, 1974. С. 80-96.
  15. Тренин В. Пище-вкусовые жанры [Электронный ресурс] // Новый Леф. 1928. URL: http://www.ruthenia.ru/sovlit/j/ 3329.html (дата обращения: 04.09.2014).
  16. http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=ESU;n=18685 (дата обращения: 04.09.2014).
  17. http://www.vaal.ru/show.php?id=13 (дата обращения: 04.09.2014).

Author information

Ol'ga Evgen'evna Sinyavskaya

Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraine

About this article

Publication history

  • Published: November 5, 2014.

Keywords

  • коммерческая номинация
  • нейминг
  • лексико-семантический аспект
  • словообразовательный аспект
  • нейролингвистический аспект
  • commercial nomination
  • naming
  • lexico-semantic aspect
  • word-formative aspect
  • neurolinguistic aspect

Copyright

© 2014 The Author(s)
© 2014 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)