CATEGORY OF KNOWLEDGE AS FUNDAMENTAL CATEGORY OF COMMUNICATION
Abstract
The article considers communication as orienting interaction between the subjects of communication aimed at overcoming the miscoordination of their individual cognitive systems, and analyzes the influence of the linguistic and conceptual worldviews of the individual on his/her communicative behaviour. The author pays special attention to the hermeneutic component of knowledge and its role in the development of the individual’s ability to interpret texts and to create new ones, and also in the formation of his/her semiotic competence.
References
- Баранов А. Н. Введение в прикладную лингвистику: учебное пособие. М.: Эдиториал УРСС, 2001. 360 с.
- Баранов А. Г. Прагматика как методологическая перспектива языка. Краснодар: Просвещение-Юг, 2008. 188 с.
- Баранов А. Г. Формализмы речи // Формирование гуманитарной среды и внеучебная работа в вузе, техникуме, школе: материалы V Всероссийской научно-практической конференции (27 мая 2003 г.): в 6-ти т. / Перм. гос. техн. ун-т. Пермь, 2003. Т. 4. С. 216-218.
- Баранов А. Г. Функционально-прагматическая концепция текста. Ростов-на-Дону: Изд-во РГУ, 1993. 182 с.
- Шатин Ю. В. Феноменология образования и коммуникативная стратегия обучения // Дискурс. 1996. № 1. С. 23-29.
- Шоу Б. Пигмалион: пьесы. М.: Изд-во «Эксмо»; РИЦ «Литература», 2002. 576 с.
- Shaw G. Bernard. Pygmalion. Heartbreak House. Ростов-на-Дону: Феникс, 2001. 224 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: January 1, 2015.
Keywords
- знание
- коммуникация
- понимание/непонимание
- взаимопонимание
- картина мира
- knowledge
- communication
- understanding/misunderstanding
- mutual understanding
- worldview
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC