• Original research article
  • January 1, 2015
  • Open access

STRATEGY OF THEORETICAL-METHODOLOGICAL AND METHODICAL TRAINING OF TEACHERS FOR IMPLEMENTATION OF LANGUAGE EDUCATION AT SCHOOLS

Abstract

The article considers the strategy of the theoretical-methodological and methodical training of teachers for the implementation of language education at schools in the context of contemporary social-cultural and linguistic situation. The author presents her own program of the course “Language Development of the Personality in the General Education System on the Basis of the Actualization of Modern Humanitarian Approaches” aimed at improving the overall methodological culture of the teacher and at solving the problems of modern language education.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1988. 423 с.
  2. Веряев А. А. Семиотический подход к образованию в информационном обществе: автореф. дисс. … д. пед. н. Барнаул, 2000. 45 с.
  3. Выготский Л. С. Мышление и речь. Изд-е 5-е, испр. М.: Лабиринт, 1999. 352 с.
  4. Выготский Л. С. Психология. М.: Эксмо-Пресс; Апрель-Пресс, 2000. 1008 с.
  5. Гумбольдт В. фон. Язык и философия культуры. М.: Прогресс, 1985. 456 с.
  6. Закирова А. Ф. Основы педагогической герменевтики. Авторский курс лекций: учеб. пособие. Тюмень: Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2011. 324 с.
  7. Закирова А. Ф. Теоретические основы педагогической герменевтики: монография. Тюмень: Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2001. 152 с.
  8. Зинченко В. П. Работа понимания // Психологическая наука и образование. 1997. № 3. С. 42-52.
  9. Карасик В. И. Языковая кристаллизация смысла. М.: Гнозис, 2010. 351 с.
  10. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: Изд-во ЛКИ, 2010. 264 с.
  11. Колесов В. В. Русская речь. Вчера. Сегодня. Завтра. СПб.: Юна, 1998. 248 с.
  12. Костомаров В. Г. Языковой вкус эпохи. Из наблюдений над речевой практикой масс-медиа. М.: Педагогика-Пресс, 1994. 248 с.
  13. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл; Академия, 2004. 352 с.
  14. Лихачев Д. С. Избранные труды по русской и мировой культуре. СПб.: Издат. дом С.-Петерб. гос. ун-та, 2006. 452 с.
  15. Лотман Ю. М. Культура и текст как генераторы смысла // Кибернетическая лингвистика. М.: Наука, 1983. С. 23-30.
  16. Лурье Л. И. Педагогическая деятельность в пространстве эстетического опыта: в 3-х ч. Пермь: Изд-во Перм. гос. пед. ун-та, 2008. Ч. 1. Знаково-символическая система образовательного процесса. 153 с.
  17. Маклюэн М. Понимание медиа: Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева. М. ⎼ Жуковский: КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле, 2003. 464 с.
  18. Маслова В. А. Лингвокультурология. М.: Академия, 2001. 208 с.
  19. Профессиональный стандарт. Педагог (педагогическая деятельность в дошкольном, начальном общем, основном общем, среднем общем образовании) (воспитатель, учитель) [Электронный ресурс]: Утвержден приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 18 октября 2013 г. № 544н. URL: http://www.consultant.ru/ document/cons_doc_LAW_155553/?frame=1 (дата обращения: 26.10.2014).
  20. Салмина Н. Г. Знак и символ в обучении. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1988. 288 с.
  21. Теремов А. В. Знаково-символическая наглядность и деятельность как средство повышения качества знаний учащихся по биологии: раздел «Животные»: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2000. 25 с.
  22. Programme for International Student Assessment (PISA) [Электронный ресурс] // OECD - Better Policies for Better Lives. URL: http://www.oecd.org/pisa/ (дата обращения: 25.10.2014).

Author information

Elena Nikolaevna Volodina

Tyumen State University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2015.

Keywords

  • язык
  • развитие личности
  • гуманитаризация образования
  • семиотический, герменевтический, лингвокультурологический подходы
  • language
  • personal development
  • humanization of education
  • semiotic, hermeneutic, linguo-culturological approaches

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)