• Original research article
  • January 1, 2015
  • Open access

EXTRALINGUISTIC AND SOCIOLINGUISTIC CONDITIONS AND MOTIVES FOR STUDYING THE RUSSIAN LANGUAGE BY FOREIGNERS IN THE XVI-XVII CENTURIES

Abstract

The article touches on the problems of studying the Russian language by foreigners in the XVI-XVII centuries. The author presents a description of the linguo-didactic situation of that time, which was characterized by clear motivation for studying the Russian language. The paper focuses on describing the facts of the arrival of foreigners in Russia, as well as conditions for studying the Russian language by them.

References

  1. Гамель И. Х. Англичане в России в XVI и XVII столетиях. Ст. 1-2. СПб.: Тип. Императорской академии наук, 1865-1869. 310 с.
  2. Корнева Г. В. Культурно-исторические и мотивационные условия изучения русского языка в X - первой половине XVI вв. // Вестник ЦМО МГУ. Филология. Культурология. Педагогика. Методика. 2014. № 1. С. 78-82.
  3. Пушкарев Л. Н. Начальный этап изучения иностранцами русского языка: Вторая половина XVI ⎼ XVII вв. // Россия и мир глазами друг друга: Из истории взаимовосприятия. М., 2006. Вып. 3. С. 221-231.
  4. Савва В. Несколько случаев изучения иностранных языков русскими людьми во второй половине XVI в. Харьков: Тип: «Печатное дело», 1913. 12 с.
  5. Стоун Дж. Русский язык в Англии // Русская речь. 1970. № 2. С. 103-107.
  6. Щербачев Ю. Н. Датский архив. Материалы по истории древней России, хранящиеся в Копенгагене. 1326-1690 гг. М.: Университетская типография, 1893. 354 с.

Author information

Galina Viktorovna Korneva

Ryazan State Medical University named after academician I. P. Pavlov

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2015.

Keywords

  • лингводидактическая ситуация
  • интерес к русскому языку
  • условия и мотивы изучения русского языка
  • прямые контакты
  • подготовка толмачей и переводчиков
  • linguo-didactic situation
  • interest to the Russian language
  • conditions and motives for studying the Russian language
  • direct contacts
  • training of interpreters and translators

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)