• Original research article
  • January 1, 2015
  • Open access

GENDER PECULIARITIES OF IMAGES OF WOMAN AND MAN IN THE AMERICAN LINGUISTIC CONSCIOUSNESS

Abstract

The article is devoted to investigating the gender peculiarities of the perception of the images “woman” and “man” in the linguistic consciousness of the female and male groups of the American respondents by the results of free associative experiment. In associative fields including the most frequent responses the author identifies the dominance of the general and positive psycholinguistic characteristics of the images of woman and man as well as the high level of gender equality.

References

  1. Боргоякова Т. Г., Покоякова К. А. Лексикографическая и психолингвистическая репрезентация образа женщины в разных лингвокультурах // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2012. Т. 10. № 2. С. 45-50.
  2. Горошко Е. И. Языковое сознание: ассоциативная парадигма: дисс. … д. филол. н. М., 2001. 287 с.
  3. Покоякова К. А. Образ мужчины в языковом сознании русских и американцев // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 7 (25). Ч. II. С. 147-149.
  4. Тарасов Е. Ф., Тарасова М. Е. Исследование ассоциативных полей представителей разных культур // Ментальность россиян / под общ. ред. И. О. Дубова. М.: Фирма «Имидж-контакт», 1997. С. 253-277.
  5. Уфимцева Н. В. Языковое сознание: динамика и вариативность. М. - Калуга: Институт языкознания РАН, 2011. 252 с.

Author information

Karina Aleksandrovna Pokoyakova

Khakass State University named after N. F. Katanov

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2015.

Keywords

  • языковое сознание
  • бинарная оппозиция
  • образ мужчины
  • образ женщины
  • гендер
  • ассоциативный эксперимент
  • linguistic consciousness
  • binary opposition
  • image of man
  • image of woman
  • gender
  • associative experiment

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)