JOHN UPDIKE’S ESSAY ON THE ORIGIN OF NATIONAL ART
Abstract
The article analyzes the essay of the American writer John Updike on the formation of American painting. The author investigates the specifics of the conducted by Updike analysis of visual material - pictorial portraits created by the painters of the XVIII century John Copley and Gilbert Stuart. The researcher concludes that in the formation of American art the leading role belongs to the painters who transformed a genre of a portrait into a mechanism for mythologization and cultivation of national identity.
References
- Бурстин Д. Американцы: национальный опыт / пер. с англ.; авт. послесл. В. П. Шестаков; коммент. П. В. Балдициына. М.: Прогресс - Литера, 1993. 624 с.
- Епишин А. С. Три портрета Александра Керенского // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 7 (13): в 3-х ч. Ч. I. C. 31-34.
- Лотман Ю. М. Портрет // Лотман Ю. М. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб.: Академический проект, 2002. C. 349-375.
- Хантингтон С. Кто мы? Вызовы американской национальной идентичности / пер. c англ. А. Башкирова. М.: Аст; Транзиткнига, 2004. 635 с.
- Шестаков В. История американского искусства: в поисках национальной идентичности. М.: РИП-холдинг, 2013. 456 с.
- Updike J. Always Looking: Essays on Art. L.: Penguin Books, 2012. 224 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: February 1, 2015.
Keywords
- Джон Апдайк
- эссе
- искусство США
- Джон Копли
- Гилберт Стюарт
- портрет
- национальная идентичность
- John Updike
- essay
- art of the USA
- John Copley
- Gilbert Stuart
- portrait
- national identity
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC