• Original research article
  • February 1, 2015
  • Open access

AMBIVALENCE OF LINGUO-CULTURAL CONCEPT OF “SCHOOL” IN THE RUSSIAN MENTALITY AND LANGUAGE CONSCIOUSNESS OF SCHOOLCHILDREN

Abstract

The article describes the study of the linguo-cultural concept of SCHOOL in consciousness of primary schoolchildren and their parents by the material of a free associative experiment. Particular attention is paid to a value component of the concept under consideration. By practical consideration it has been ascertained that the value component of the concept of SCHOOL remains unchanged in the collective consciousness of modern students - its image is positive, and it can be axiologically ambivalent in the individual consciousness of adults (former students).

References

  1. Воркачев С. Г. Счастье как лингвокультурный концепт. М.: Гнозис, 2004. 192 с.
  2. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
  3. Карасик В. И. Языковые ключи. Волгоград: Парадигма, 2007. 519 с.
  4. Карасик В. И., Стернин И. А. Антология концептов. Волгоград: Парадигма, 2005. Т. 1. 352 c.
  5. Колесов В. В. Метальные характеристики русского слова в языке и в философской интуиции // Язык и этнический менталитет. Петрозаводск: Изд-во Петрозаводского ун-та, 1995. С. 13-24.
  6. Колесов В. В. Русская ментальность в языке и тексте. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2006. 624 c.
  7. Словарь русского языка (Малый академический словарь - МАС): в 4-х т. / под ред. А. П. Евгеньевой. М.: Русский язык, 1981. Т. 4. С- Я. 800 с.
  8. Словарь современного русского литературного языка (ССРЛЯ). М. - Л.: Наука, 1965. Т. 17.
  9. Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Академический Проект, 2001. 990 с.
  10. Сырица Г. С. К вопросу об амбивалентности лингвокультурных концептов // Русский язык: исторические судьбы и современность: Международный конгресс исследователей русского языка (Москва, МГУ, 20-23 марта 2010 г.): труды и материалы / сост. М. Л. Ремнева, А. А. Поликарпов. М.: Изд-во Московского ун-та, 2010. № IV. С. 273-274.

Author information

Viktoriya Borisovna Koldobanova

Kuban State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2015.

Keywords

  • ментальность
  • концепт
  • лингвокультурный концепт ШКОЛА
  • концепт ОБРАЗОВАНИЕ
  • амбивалентность
  • аксиологичность
  • mentality
  • concept
  • linguo-cultural concept of SCHOOL
  • concept of EDUCATION
  • ambivalence
  • axiological nature

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)