• Original research article
  • February 1, 2015
  • Open access

CORRELATION OF WORD AND MUSIC IN THE FRENCH SONG TEXT

Abstract

The article considers the correlation between verbal and melodic components in the French song text. In this regard, the author also studies the question of the priority of a particular component. As a result of the analysis the author proves that the primacy of perception of verbal or musical component depends on the song genre. Basing on the linguistic and musical researches, the author also emphasizes that the song “lives” in the case when its components - text, music, interpretation - are perceived simultaneously.

References

  1. Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово. М.: Музыка, 1972. Ч. 1. Ритмика. 150 с.
  2. Кремлев Ю. А. О месте музыки среди искусств. М.: Музыка, 1966. 64 с.
  3. Ланглебен М. Мелодия в плену у языка // Музыка и незвучащее: сборник / отв. ред. Е. В. Пермяков и др. М.: Наука, 2000. С. 91-116.
  4. Махов А. Е. Música literaria: идея словесной музыки в европейской поэтике. М.: Intrada, 2005. 224 с.
  5. Ницше Ф. Рождение трагедии из духа музыки // Ницше Ф. Так говорил Заратустра. К генеалогии морали. Рождение трагедии. Воля к власти. Посмертные афоризмы. Минск: Харвест, 2007. С. 472-773.
  6. Плотницкий Ю. Е. Лингвостилистические и лингвокультурные характеристики англоязычного песенного дискурса: дисс.. к. филол. н. Самара, 2005. 183 с.
  7. Рисак О. О. «Найперше - музика у Слові»: проблеми синтезу мистецтв в українській літературі кінця ХІХ - початку ХХ століть. Луцьк: РВВ «Вежа», 1999. 402 с.
  8. Ручьевская Е. А. Слово и музыка. Л.: Музгиз, 1960. 57 с.
  9. Соколова И. А. Авторская песня: от фольклора к поэзии. М.: ГКЦМ В. С. Высоцкого, 2002.
  10. Bonnafé A. Georges Brassens: Poésie et chansons. P.: Editions Seghers, 1964. 1987. 218 p.
  11. Buffard-Moret B. Poésie, musique et chanson: Etudes littéraires et linguistiques. Artois: Presses Université, 2009. 232 p.
  12. Collignon M. Alain Souchon: J’veux du léger // Саntologie. P.: Belles lettres, 2004. Vol. 4.
  13. Hirschi S. Chanson. L’art de fixer l’air du temps: De Béranger à Mano Solo // Саntologie. P.: Belles lettres, 2008. Vol. 6.
  14. http://www.joedassin.info/fr/chanson-paroles49.html
  15. http://www.paroles-musique.com/paroles-Charles_Aznavour-Pour_Essayer_De_Faire_Une_Chanson-lyrics,p53018
  16. http://www.paroles.net/alain-souchon/paroles-c-est-deja-ca
  17. http://www.paroles.net/boby-lapointe/paroles-ta-katie-t-a-quitte
  18. http://www.parolesmania.com/paroles_alain_bashung_10404/paroles_mes_bras_354894.html
  19. http://www.parolesmania.com/paroles_serge_gainsbourg_11431/paroles_lanamour_390179.html
  20. René d’Antoine. Petit référentiel de l’auteur-compositeur pour l’harmonie des sons chantés. Montréal: Les éditions Triptyque, 1996. 77 p.
  21. Venne S. Le frisson des chansons. Essai de définition d’une bonne chanson, des définitions nécessaires pour mieux l’écouter et des conditions utiles pour en écrire. Québec: Les Editions internationales Alain Stanké, 2006. 512 p.

Author information

Zoryana Vasil'evna Kuchma

Lviv Academy of Commerce, Ukraine

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2015.

Keywords

  • французский песенный текст
  • кантология
  • вербальный и музыкальный компоненты
  • воздействие мелодии и слова
  • куплет
  • припев
  • the French song text
  • cantology
  • verbal and musical components
  • impact of music and word
  • couplet
  • refrain

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)