• Original research article
  • February 1, 2015
  • Open access

ONOMASTIC SPACE OF THE HEADLINES OF THE GERMAN ECONOMIC ARTICLES

Abstract

The article analyzes onomastic vocabulary included in the structure of the headlines of the German articles on economic subjects. Investigating a headline complex from the viewpoint of conceptual and semantic space allows characterizing cognitive processes accompanying text formation and identifying the tendencies for the use of proper names in the modern German mass media discourse.

References

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: Советская энциклопедия, 1969. 608 с.
  2. Зекиева П. М. Заголовочный комплекс как технический конструкт риторической модальности в немецкой публицистике: автореф. дисс.. к. филол. н. Пятигорск, 2012. 24 с.
  3. Лазарева Э. А. Системно-стилистические характеристики газеты. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1993. 165 с.
  4. Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. М.: Наука, 1973. 366 с.
  5. Фатина А. В. Функционирование заголовочных комплексов в современной российской газете: стилистико-синтаксический аспект: дисс.. к. филол. н. СПб., 2005. 248 с.
  6. Фотинова Ю. Ю. Концептуальная семантика пространства в замятинском тексте: автореф. дисс.. к. филол. н. Тамбов, 2012. 25 с.
  7. Хунтхужева И. Х. Концептуально-семантическое поле синсематичных слов в разносистемных языках: дисс.. к. филол. н. Нальчик, 2012. 253 с.
  8. Bach A. Die deutschen Personennamen. Deutsche Namenkunde. Heidelberg: Winter, 1978. 295 S.
  9. Der Spiegel. 2012. № 3. Am 16. Januar. 152 S.
  10. Der Spiegel. 2012. № 5. Am 30. Januar. 125 S.
  11. Der Spiegel. 2012. № 6. Am 6. Februar. 152 S.
  12. Der Spiegel. 2012. № 7. Am 13. Februar. 125 S.
  13. Der Spiegel. 2012. № 8. Am 18. Februar. 152 S.
  14. Der Spiegel. 2012. № 9. Am 27. Februar. 156 S.
  15. Der Spiegel. 2012. № 11. Am 12. März. 131 S.
  16. Der Spiegel. 2012. № 12. Am 19. März. 152 S.
  17. Duden. 8. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2009. Bd. 4. Die Grammatik. 864 S.
  18. Gey F. C. Research to Improve Cross-Language Retrieval // Cross-Language Information Retrieval and Evaluation: Workshop of Cross-Language Evaluation Forum. Berlin: Springer-Verlag. S. 83-88.
  19. Gyger M. Namen in Printmedien // Namenforschung. Berlin: De Gruyter, 1995. S. 520-524.
  20. Handelsblatt. 2010. № 2. Am 5. Januar. 58 S.
  21. Strecker B. Die Argumente des Prädikats // Grammatik der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 1997. Bd. 1. S. 725-787.
  22. Wirtschaftswoche. 2010. № 27. Am 5. Juli. 118 S.

Author information

Svetlana Viktorovna Chertousova

N. P. Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Published: February 1, 2015.

Keywords

  • оним
  • ономастическое пространство
  • концептуально-семантическое пространство
  • заголовочный комплекс
  • текстопостроение
  • onym
  • onomastic space
  • conceptual and semantic space
  • headline complex
  • text formation

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)