• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

ON CONVERGENCE IN THE SYSTEM OF INTEGRATIVE METHODICAL TRAINING OF A FOREIGN LANGUAGE TEACHER

Abstract

Convergence is considered as a strategy securing dynamic balance between the processes of integration and differentiation. The author argues for the integrity and continuity of all the components of education system. Overcoming the highly tailored training of the students - future foreign language teachers by means of a convergent meta-disciplinary model creates the possibility for the formation of a cultural and linguistic picture of the world.

References

  1. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.: Аркти, 2003. 192 с.
  2. Ковальчук М. В. Конвергенция наук и технологий - прорыв в будущее [Электронный ресурс]. URL: http://www.portalnano.ru/read/iInfrastructure/russia/nns/kiae/convergence_kovalchuk (дата обращения: 30.12.2014).
  3. Коряковцева Н. Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык. М.: Аркти, 2002. 176 с.
  4. Нечаев Н. Н. Психолого-педагогические основы формирования профессиональной деятельности. М.: Изд. МГУ, 1988. 184 с.
  5. Поляков О. Г. Концепция профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе: дисс. … д. пед. н. Тамбов, 2004. 308 с.
  6. Соловова Е. Н. Методическая подготовка и переподготовка учителя иностранного языка: интегративно-рефлексивный подход: монография. М.: Глосса-Пресс, 2004. 336 с.
  7. Соловова Е. Н. Разработка авторских программ и курсов // Иностранные языки в школе. 2004. № 4. С. 8-13.
  8. Традиции и инновации в методике обучения иностранным языкам / под общ. ред. М. К. Колковой. СПб.: Каро, 2007. 288 с.
  9. Хуторской А. В. Деятельность как содержание образования // Народное образование. 2003. № 8. С. 107-144.
  10. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 814-816.
  11. Чапаев Н. К. Педагогическая интеграция: методология, теория, технология. Екатеринбург, 2004. 283 с.
  12. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001. 365 с.
  13. Ястреб Н. А. Конвергентная модель научно-инновационного процесса [Электронный ресурс]. URL: http://www.teoria-practica.ru/-12-2012/philosophy/yastreb.pdf (дата обращения: 30.12.2014).
  14. Bainbridge M. S., Roco M. C. Managing Nano-bio-info-cogno Innovations: Converging Ttechnologies in Society. Berlin: Springer, 2005. 384 p.
  15. Brown H. D. Principles of Language Learning and Teaching. London: Longman, 2000. 352 p.
  16. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 273 p.

Author information

Aleksei Vital'evich Malev

Moscow State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • конвергентная стратегия методической подготовки
  • метапредметность
  • профессиональное иноязычное образование
  • деятельностный аспект
  • механизмы саморегулирования
  • академические свободы
  • convergent strategy of methodical training
  • meta-disciplinarity
  • professional foreign language education
  • pragmatist aspect
  • mechanisms of self-regulation
  • academic freedoms

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)