• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

AMERICAN CULTURAL SYMBOLS - PRECEDENTIAL PHENOMENA IN THE DISCOURSE OF THE MODERN MEDIA

Abstract

The article examines how by the verbal and visual means they appeal to the American cultural symbols in the discourse of the modern English media; the author analyzes the influence of precedentiality of a linguistic unit - American cultural symbol - on the choice and correlation of verbal and visual means to achieve the pragmatic purpose of a message. On the basis of studying cultural symbols by the material of the magazines TIME, The Economist and The New Yorker the researcher identified that precedentiality of a linguistic unit (text or situation) for the representatives of a certain linguocultural community is a determining factor while choosing the means of appealing to the American cultural symbols in the discourse of the modern English media.

References

  1. Захаренко И. В., Красных В. В., Гудков Д. Б., Багаева Д. В. Прецедентное имя и прецедентное высказывание как символы прецедентных феноменов // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: Филология, 1997. Вып. 1. С. 82-103.
  2. Корреспондент. 2012. 24 февраля.
  3. Нахимова Е. А. Прецедентные имена в массовой коммуникации: монография. Екатеринбург: УрГПУ, 2007. 207 с.
  4. Привалова И. В. Интеркультура и вербальный знак: монография. М.: Гнозис, 2005. 472 с.
  5. Прохоров Ю. Е. Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении русскому языку иностранцев. 3-е изд-е. М.: УРСС, 2003. 224 с.
  6. Фоменко О. С. Королівське весілля як стратегія корекції іміджу британської монархії (на матеріалі англійської мови) // Мовні і концептуальні картини світу: зб. наук. праць / відп. ред. О. І. Чередниченко. К.: Видав. Дім Дмитра Бураго, 2011. Вип. 37. С. 392-399.
  7. The Economist. 2010. 9 сентября.
  8. The Economist. 2011. 10-16 сентября.
  9. The New Yorker. 2001. 24 ноября.
  10. TIME. 1993. 7 июня.
  11. TIME. 2010. 2 сентября.
  12. TIME. 2011. 4 июля.
  13. TIME. 2011. 19 сентября.
  14. TIME. 2012. 5 марта.

Author information

Elena Stepanovna Fomenko

Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraine

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • культурный символ
  • прецедентный феномен
  • прецедентность
  • вербальные и визуальные средства
  • дискурс СМИ
  • фактор адресата
  • cultural symbol
  • precedential phenomenon
  • precedentiality
  • verbal and visual means
  • media discourse
  • addressee factor

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)