• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

SKILLS OF AUDIO-VISUALIZATION AS ONE OF THE AIMS OF FOREIGN LANGUAGE PROFICIENCY OF STUDENTS FROM LINGUISTIC DIRECTIONS OF TRAINING

Abstract

The article proposes a list of audio-visualization skills, the acquirement of which at the lessons of a foreign language for students from linguistic directions of training, according to the author, allows them to understand better the content of authentic audio-visual materials. The correlation between the presented skills and the levels of language proficiency in accordance with Common European Framework of Reference for Languages (A1 - C2) is ascertained.

References

  1. Базина Н. В. Социокультурные аспекты формирования аудиовизуальных умений в условиях изучения немецкого языка как второго иностранного (специализированный вуз, направление подготовки 42.03.02). [Электронный ресурс]. URL: http://www.ffl.msu.ru/research/planiruemie-zaschity/bazinaar.pdf (дата обращения: 16.02.2015).
  2. Даминова С. О. Методические рекомендации по работе с видеофильмом в процессе обучения устной иноязычной речи // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 7 (2). С. 87-92.
  3. Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. М.: Просвещение, 1978. 159 с.
  4. Сафонова В. В. Развитие культуры восприятия устного текста: методическое пособие по аудированию для преподавателей РКИ. Изд-е 3-е, испр и доп. М.: Еврошкола, 2011. 80 с.
  5. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 035700 «Лингвистика» (квалификация (степень) «Магистр») [Электронный ресурс]: утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 20 мая 2010 г. № 540. URL: http://fgosvo.ru/fgosvpo/downloads/315/?f=uploadfiles%2Ffgos%2F32%2F20110325135925.pdf (дата обращения: 10.01.2015).
  6. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: учеб.-метод. пособие. Изд-е 2-е, испр. М.: Высшая школа, 2005. 255 с.
  7. Хилько Н. Ф. Роль аудиовизуальной культуры в творческом самоосуществлении личности: монография. Омск: Изд-во Сибир. ф-ла Рос. ин-та культурологии, 2001. 446 с.
  8. Щукин А. Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке: учеб. пособие. М.: Икар, 2011. 454 с.
  9. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment / Council for Cultural Co-operation. Education Committee. Modern Language Division. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 260 p.

Author information

Sofiya Oskarovna Daminova

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • аудиовизуализация
  • умения аудиовизуализации
  • уровни владения языком
  • аудиовизуальные материалы
  • фильм
  • обучение иностранным языкам студентов языковых направлений подготовки
  • audio-visualization
  • skills of audio-visualization
  • levels of language proficiency
  • audio-visual materials
  • film
  • teaching foreign language for students of linguistic directions of training

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)