• Original research article
  • March 1, 2015
  • Open access

ON THE CORRELATION OF THE NOTIONS “EXTENT OF LOAN WORDS FUNCTIONING” AND “RICHNESS OF THE RUSSIAN LANGUAGE” IN THE TEXT OF THE RUSSIAN THINKERS AND POETS OF THE XVIII-XIX CENTURIES

Abstract

The article deals with one of the most topical issues of modern linguistics - the question of the purity of the Russian language and the extent of the loan words use. The authors focus on the attitudes towards loan words of the great Russian thinkers and writers of the ХVIII-ХIХ centuries, and on the correlation of the notions “richness and diversity of the modern Russian literary language”, “linguistic ecology”, “linguistic style of the era”, and “extent of the loan words functioning”.

References

  1. Гущина Л. В. Фатическая функция обращения в диалогической речи (на материале современного английского языка): автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2006. 18 с.
  2. Ирзабеков В. Тайна русского слова. М., 2010. 200 с.
  3. Неустроев К. С. Способы выражения побуждения и воздействия (на материале современного английского языка): автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2008. 22 с.
  4. Прямая речь: мысли великих о русском языке / сост., подг. текста и вступит. ст. Д. Н. Бакуна. М.: Российский Фонд Культуры, 2007. 432 с.
  5. Радищев А. Н. Путешествие из Петербурга в Москву. Л., 1984. 263 с.
  6. Языков Н. М. Ау! [Электронный ресурс]. URL: http://www.world-art.ru/lyric/lyric.php?id=16993 (дата обращения: 10.10.2014).

Author information

Svetlana Sergeevna Izyumskaya

Southern Federal University

Marina Artavazovna Akopyan

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Published: March 1, 2015.

Keywords

  • чистота речи
  • русский язык
  • ясность речи
  • лингвистическая экология
  • заимствованные слова
  • purity of speech
  • the Russian language
  • clarity of speech
  • linguistic ecology
  • loan words

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)