• Original research article
  • April 1, 2015
  • Open access

ON SOME PECULIARITIES OF BILINGUAL LINGUISTIC PERSONALITY

Abstract

The article is devoted to the problem of bilingualism, in particular, to the characteristic of some peculiarities of bilingual linguistic personality. The actuality of studying the different types of bilingualism is proved. The characteristic of the types of child’s bilingualism is given. The positive and negative consequences of early bilingualism are described. The problem of the age of presenting the second language both in natural and artificial bilingualism is considered.

References

  1. Александрова Н. Ш. Раннее детское двуязычие - стремление к одноязычию? // А. Р. Лурия и психология XXI века: доклады второй международной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения А. Р. Лурия. М.: Смысл, 2003. С. 55-61.
  2. Вахтин Н. Б., Головко Е. В. Социолингвистика и социология языка. СПб.: Питер, 2004. 336 с.
  3. Имедадзе Н. В. Экспериментально-психологические исследования овладения и владения вторым языком. Тбилиси: Мецниереба, 1979. 185 с.
  4. Румянцева И. М. Психолингвистические механизмы и методы формирования речи. М.: ИЯ РАН, 2000. 134 с.
  5. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Томск: Томский университет, 1997. 392 с.
  6. Хомская Е. Д. Нейропсихология. М.: МГУ, 1987. 288 с.
  7. Черничкина Е. К. Детское двуязычие как специфический вид билингвизма // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 7 (25). Ч. II. С. 199-201.
  8. Чиршева Г. Н. Введение в онтобилингвологию. Череповец: Изд-во ЧГУ, 2000. 194 с.
  9. Genesee F. Bilingual First Language Acquisition: Exploring the Limits of the Language Faculty // 21st Annual Review of Applied Linguistics / M. McGroarty (Ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 2002. P. 153-168.
  10. Gleitman H., Gleitman L. Where learning begins: initial representations for language learning // Linguistics: The Cambridge Survey / F. J. Newmeyer (Ed.). N.Y.: Cambridge University Press, 1988. Vol. 3. Language: Psychological and Biological Aspects. P. 150-193.
  11. Hakuta K., Bialistok E., Wiley E. Critical Evidence: a Test of the Critical-Period Hypothesis for Second-Language Acquisition // Psychological Science. 2003. Vol. 14. № 1. P. 31-38.
  12. Johnson J., Newport E. Critical Period Effects on Universal properties of Language: the Status of Subjacency in the Acquisition of a Second Language // Cognition. 1989. № 39. P. 215-258.
  13. Lenneberg E. H. Biological Foundation of Language. N.Y.: Wiley, 1967. 489 p.
  14. McLaughlin B. Second Language Acquisition in Childhood. Hilsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1984. 239 p.
  15. Romaine S. Bilingual Language Development // The Development of Language / Barrett, Martyn (ed.). L.: University College London Press, 1999. Ch. 10. P. 251-276.
  16. Sylva K., Lunt I. Child Development. Oxford: Blackwell Publishing, 1982. 272 p.

Author information

Irina Aleksandrovna Barinova

Perm National Research Polytechnic University

Olga Anatol'evna Nesterova

Saint-Petersburg State University of Economics

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2015.

Keywords

  • билингвизм
  • языковая личность
  • родной язык
  • второй язык
  • овладение языком
  • возраст
  • bilingualism
  • linguistic personality
  • native language
  • second language
  • language acquirement
  • age

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)