• Original research article
  • April 1, 2015
  • Open access

THE USE OF EDUCATIONAL DISCUSSION IN THE FOREIGN LANGUAGE TEACHING OF NONLINGUISTIC DIRECTIONS STUDENTS

Abstract

The article deals with the peculiarities of organizing and conducting an educational discussion in a foreign language with the students of non-linguistic directions of a higher education establishment. The definitions of the notion “discussion” and the main characteristics of this method are presented. The specific discussion topics in the form of dilemmas to work with the students of the “Tourism” direction are suggested.

References

  1. Белкина Е. П. Игра как инструмент преподавателя иностранного языка // Жанр, стиль, образ: актуальные вопросы современной филологии: межвузовский сб. ст. / науч. ред. Д. Н. Черниговский, Е. И. Беглова. Киров: Изд-во ВятГГУ, 2014. С. 337-339.
  2. Голикова Т. В. Повышение воспитательного потенциала уроков английского языка при обсуждении моральных дилемм // Иностранные языки в школе. 2012. № 2. С. 74-80.
  3. Казарцева О. М. Культура речевого общения: теория и практика обучения: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 1998. 496 с.
  4. Калинина Э. П. Технология обучения диалогу-обсуждению прочитанного // Актуальные проблемы формирования поликультурной и полиязычной личности в процессе обучения языкам: мат-лы конф. Сыктывкар: Изд-во Коми пед. ин-та, 2011. 178 с.
  5. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб.: Блиц, 2001. 224 с.
  6. Корчажкина О. М. Построение развернутого высказывания с элементами рассуждения // Иностранные языки в школе. 2014. № 6. С. 9-15.
  7. Мильруд Р. П. Методика преподавания английского языка: учеб. пособие. М.: Дрофа, 2005. 253 с.
  8. Педагогическое речеведение: словарь-справочник / сост. А. А. Князьков; под ред. Т. А. Ладыженской, А. К. Михальской. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Флинта; Наука, 1998. 312 с.
  9. Поляков О. Г. Направления совершенствования коммуникативных умений в профильно-ориентированном обучении английскому языку // Иностранные языки в высшей школе. 2005. № 3. С. 55-62.
  10. Скалкин В. Л., Рубинштейн Г. А. Учебная дискуссия как средство развития неподготовленной речи // Иностранные языки в школе. 2012. № 8. 2012. С. 18-25.
  11. Cooper P. J. Communication for the Classroom Teacher. 5th ed. Scottsdale, Arizona: Gorsuch Scarisbrick Publishers, 1995. 360 p.

Author information

Elena Pavlovna Belkina

Syktyvkar State University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2015.

Keywords

  • иностранный язык
  • неязыковые направления
  • учебная дискуссия
  • успех дискуссии
  • этапы дискуссии
  • дилемма
  • дискуссионные темы
  • foreign language
  • non-linguistic directions
  • educational discussion
  • success of discussion
  • stages of discussion
  • dilemma
  • topics for discussion

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)