MOTTO AS TYPE OF TEXT
Abstract
The article considers the English mottoes, being a kind of holistic, complete speech product that functions with certain pragmatic attitudes and possesses the whole system of characteristic features as a special structural construction, the conciseness of presentation, small volume, and rich implication. All mentioned above give grounds for the interpretation of a motto text as an independent and special kind of a text.
References
- Бодуэн де Куртене И. А. Избранные труды по общему языкознанию. М.: Издательство АН СССР, 1963. Т. 1. 384 с.
- Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981. 139 с.
- Лозинская Е. А. Развитие понятия языковой экономии в лингвистической литературе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. № 1. Ч. 2. С. 123-126.
- Мартине А. Принцип экономии в фонетических изменениях. М.: Издательство иностранной литературы, 1960. 263 с.
- Москальская О. И. Грамматика текста. М.: Наука, 1981. 139 с.
- Похлёбкин В. В. Международная символика и эмблематика. М.: Наука, 1983. 208 с.
- Серебренников Б. А. Роль человеческого фактора в языке: язык и мышление. М.: Наука, 1988. 242 с.
- Флоренский П. А. Анализ пространственности и времени в художественно-изобразительных произведениях // Исследования по теории искусства. М.: Мысль, 2000. С. 79-421.
- Mottoes: a Compilation of More than 9000 Mottoes from Around the World and Throughout History / L. Urdang, edit. director. Detroit, Mich.: Gale Research Co, 1987. 1162 p.
Author information
About this article
Publication history
- Published: April 1, 2015.
Keywords
- девиз
- текст
- микротекст
- малоформатный текст
- культурная реалия
- языковая реалия
- прагматическая установка
- национальная ментальность
- поверхностная структура
- глубинная структура
- адресат
- motto
- text
- micro text
- small format text
- cultural realia
- language realia
- pragmatic attitude
- national mentality
- surface structure
- deep structure
- recipient
Copyright
© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC