• Original research article
  • April 1, 2015
  • Open access

THE PRAGMATIC CONTENT OF DIRECT AND INDIRECT EVALUATING STATEMENTS

Abstract

In the article the pragma-linguistic analysis of the examples of direct and indirect evaluating statements in the English dialogical speech is conducted and some illocutionary purposes typical for them are identified. The author considers the motivations of using direct or indirect tactics of speech behavior and the motivation of deliberate overstatement and understatement of assessment.

References

  1. Блох М. Я., Зибирова (Афанасьева) А. А. Проблема некатегорического высказывания // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 11 (29). Ч. 2. C. 39-44.
  2. Вежбицка А. Речевые акты // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. Лингвистическая прагматика. С. 251-276.
  3. Ильина Н. В. Структура и функционирование оценочных конструкций в современном английском языке: дисс. … к. филол. н. М., 1984. 200 с.
  4. Трипольская Т. А. Эмотивно-оценочный дискурс: когнитивный и прагматический аспекты. Новосибирск: НГПУ, 1999. 165 с.
  5. Ayckbourn A. Way Upstream: A Play. London: Samuel French, 1983. 95 p.
  6. Bradbury M. Love on a Gunboat // The After Dinner Game. London: Arrow Books, 1982. P. 79-132.

Author information

Yuliya Ivanovna Koshman

Moscow State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: April 1, 2015.

Keywords

  • прямое оценочное высказывание
  • косвенное оценочное высказывание
  • оценочный предикат
  • иллокутивная цель
  • коммуникативная интенция
  • мотивация
  • direct evaluating statement
  • indirect evaluating statement
  • evaluating predicate
  • illocutionary purpose
  • communicative intention
  • motivation

Copyright

© 2015 The Author(s)
© 2015 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)